Terug


20061011

VROEEMMMMMM!

sessies:

-

maand:

-

totaal:

-

 

 

Vroeg, dat is het. 07:00 Om precies te zijn. De wegen zijn rustig richting het vliegveld, het ochtendgloren aan de horizon en onze kist staat klaar voor de grote dag - de motor moet draaien.

 

Maar ja, als ie niet draait, moet je trekken! 

Strak om 07:30 uur staan we voor het onderhoudsbedrijf. Ze zijn nog niet helemaal wakker daar, om 08:00 gaat de deur pas open.

Een Nederlandse monteur controleert ons vliegtuig. Hoewel we wel een beetje Duits kunnen, is het toch lekker een Nederlander te hebben. 

Na de inspectie van de motor gaat de koelvloeistof erop.

En dan de olie.... cruciaal.

De prop wordt op de juiste hoek afgesteld....

... en dan is het bijna zover. Maar eerst een boterhammetje eten. Het gaat er lekker relaxed aan toe.

Twee leden van de vlieclub Twente (onze oude club) komen toevallig nog even langs. Ze zijn op weg naar "de bejaardensoos" op Stadskanaal. 

En dan draait de motor voor de eerste keer. Bijna dan. De boegies zijn er uitgehaald en we draaien alleen op de startmotor. Dit zorgt voor een goede verdeling van de olie en we kunnen de oliedruk controleren. Deze is in orde!

Dus slepen we het vliegtuig weer eens over de rolbanen, op weg naar de pomp. We tanken 20 liter, moet voldoende zijn voor vandaag.

En dan het belangrijkste moment: de start! We hebben ons hier wel een voorstelling van gemaakt; Een minuut ronddraaien met de startmotor en dan pakt de motor langzaam op. Helaas, een desillusie. De sleutel wordt omgedraaid en binnen 2 seconden laat de motor zich horen. Super!  

Een tweede technicus stelt de carburateurs af zodat ze gelijk lopen. Belangrijk voor een lekker lopende motor. Hiervoor staat ie, met enige doodsverachting volgens ons, tussen de vleugel en de prop. 

Voor het meten van de gelijkloop is een leiding van de motor gehaald en zijn twee meters aangesloten. Het hele toerenbereik van de motor wordt getest. 

Het geluid is werkelijk zalig. We hangen ook nog even met de neus achter de kist om de uitlaatdampen op te snuiven :-) 

De rest van de middag gaat op aan enkele modificaties die ons zijn aanbevolen door het onderhoudsbedrijf. We zijn er nog niet klaar mee maar nog 1 zaterdag knutselen en het is voor elkaar. Ze zijn onder de indruk van de kist (de wijze van bouwen) en verbazen zich enigszins over het ontwerp (bagage in de vleugel?). Wij zijn tevreden dat de motor loopt en dat er geen grote gebreken zijn geconstateerd.

Dus trakteren we onszelf aan het einde van de dag op een rondje taxien :-) Eerst Hans....

Dan neemt Bertil de gashandel ter hand....

En tenslotte uw webmaster (moet nodig naar de kapper).

Het is werkelijke en genot om te rijden in je eigen vliegtuig. Alles werkt zoals we het be/gedacht hebben. 

We zetten de kist strak voor het terras in het gras.

Tijd voor bier en bockworst. Een geslaagde dag, op naar de proefvlucht!



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl