
|
Vroeg, dat is het. 07:00 Om
precies te zijn. De wegen zijn rustig richting het vliegveld, het
ochtendgloren aan de horizon en onze kist staat klaar voor de grote
dag - de motor moet draaien.
|
Maar ja, als ie niet draait,
moet je trekken!
|
|

|
Strak om 07:30 uur staan we voor
het onderhoudsbedrijf. Ze zijn nog niet helemaal wakker daar, om 08:00
gaat de deur pas open.
|
Een Nederlandse monteur
controleert ons vliegtuig. Hoewel we wel een beetje Duits kunnen, is
het toch lekker een Nederlander te hebben.
|
|

|
Na de inspectie van de motor
gaat de koelvloeistof erop.
|
En dan de olie.... cruciaal.
|
|

|
De prop wordt op de juiste hoek
afgesteld....
|
... en dan is het bijna zover.
Maar eerst een boterhammetje eten. Het gaat er lekker relaxed aan toe.
|
|
|
Twee leden van de vlieclub
Twente (onze oude club) komen toevallig nog even langs. Ze zijn op weg
naar "de bejaardensoos" op Stadskanaal.
|
En dan draait de motor voor de
eerste keer. Bijna dan. De boegies zijn er uitgehaald en we draaien
alleen op de startmotor. Dit zorgt voor een goede verdeling van de
olie en we kunnen de oliedruk controleren. Deze is in orde!
|
|
|
Dus slepen we het vliegtuig weer
eens over de rolbanen, op weg naar de pomp. We tanken 20 liter, moet
voldoende zijn voor vandaag.
|
En dan het belangrijkste
moment: de start! We hebben ons hier wel een voorstelling van
gemaakt; Een minuut ronddraaien met de startmotor en dan pakt de
motor langzaam op. Helaas, een desillusie. De sleutel wordt
omgedraaid en binnen 2 seconden laat de motor zich horen.
Super!
|
|
|
Een tweede technicus stelt de
carburateurs af zodat ze gelijk lopen. Belangrijk voor een lekker
lopende motor. Hiervoor staat ie, met enige doodsverachting volgens
ons, tussen de vleugel en de prop.
|
Voor het meten van de gelijkloop
is een leiding van de motor gehaald en zijn twee meters aangesloten.
Het hele toerenbereik van de motor wordt getest.
|
|
|
Het geluid is werkelijk zalig.
We hangen ook nog even met de neus achter de kist om de uitlaatdampen
op te snuiven :-)
|
De rest van de middag gaat op
aan enkele modificaties die ons zijn aanbevolen door het
onderhoudsbedrijf. We zijn er nog niet klaar mee maar nog 1 zaterdag
knutselen en het is voor elkaar. Ze zijn onder de indruk van de kist
(de wijze van bouwen) en verbazen zich enigszins over het ontwerp (bagage
in de vleugel?). Wij zijn tevreden dat de motor loopt en dat er geen
grote gebreken zijn geconstateerd. Dus
trakteren we onszelf aan het einde van de dag op een rondje taxien :-)
Eerst Hans....
|
|
|
Dan neemt Bertil de gashandel
ter hand....
|
En tenslotte uw webmaster (moet
nodig naar de kapper).
|
|
|
Het is werkelijke en genot om te
rijden in je eigen vliegtuig. Alles werkt zoals we het be/gedacht
hebben.
|
We zetten de kist strak voor het
terras in het gras.
|
|
|
Tijd voor bier en bockworst. Een geslaagde dag, op
naar de proefvlucht!
|
|
|
|
|
|
|
|
|