
|
De maand gesorteerd in kleine
groepen foto's;
Het instrumentenpaneel nadert
zijn voltooiing. De instrumenten zijn in ieder geval gemonteerd. Ze
moeten er nog wel een keer uit voordat ze defintief worden vastgezet
maar het geeft wel een goed beeld.
|
De achterkant van het
instrumentenpaneel is een wirwar van draden. We proberen het in goede
banen te leiden door ook hier alle draden door dikke slangen heen te
leiden.
|
|

|
Om in de winter ook te kunnen
vliegen sluiten we de verwarming aan. We monteren de bedieningsknop
aan de passagierszijde van het vliegtuig.
|
En met de kabel kan deze
vlinderklep bediend worden. Warme lucht uit het motorcompartiment kan
hiermee de cabine in worden gestuurd.
|
|

|
Ook sluiten we de flaps een en
testen ze. De led indicator werkt prima na onze modificatie.
|
En aan de onderzijde van de
vleugels komen de flaps automatisch naar beneden
|
|

|
Dan een ander groot testpunt: de
radio. We lenen een Icom (mobiele radio) en testen onze radio en
intercom uit den treure. We kunnen geen enkele fout ontdekken en de
ontvangst in prima (voor zover wij de radio op de grond kunnen testen).
|
Het kastje met daarin de
aansluitingen voor de hoofdtelefoonpluggen kan dus voor een laatste
maal van deze zijde worden bekeken.
|
|
|
En het geheel wordt dichtgemaakt
en afgewerkt met vilt.
|
We willen de kist ook een eigen
tintje geven (voor zover we daar al niet in geslaagd waren) door
middel van een Twents Ros op de staart. Eerst tekenen we zelf een
paard....
|
|
|
maar jatten blijkt toch iets
makkelijker. Enkele malen onder het kopieerapparaat en hij is op de
goede grote.
|
Of zou ie toch rond moeten
worden... Ja, dat ziet er naar onze smaak het beste uit. Nu nog zien
dat we er een echte stikker van krijgen.
|
|
|
De motor is nu ook een punt waar
me mee bezig gaan. Hier ondervinden we echter een paar tegenslagen. We
hebben onderdelen die niet juist zijn, waarvan er inmiddels een
nieuwere stand uit is en onderdelen die simpelweg ontbreken. Dat
levert veel mailverkeer op met de fabriek in Tsjechie en toch ook wat
frustraties.
|
Met name de motorsteun past niet
goed. Twee gaten zitten niet in lijn en we kunnen dus de motorsteun
niet definitief vastzetten.
|
|
|
Maar de rest van de bouten halen
we aan om toch een idee te krijgen hoe straks alles in elkaar moet.
Een beetje vooronderzoek kan geen kwaad.
|
De motor wordt ook uit de doos
gehaald en op tafel geplaatst. Maar eens even van dichtbij onderzoeken
en de manual goed doorlezen.
|
|
|
De motorsteun staat inderdaad
scheef voor het toestel maar dit is geheel opzettelijk. Hiermee kunnen
we een deel van het moment opvangen als de kist vliegt en zo stuurt ie
beter rechtuit.
|
Ook al zit ie niet helemaal vast
zoals het hoort, het is toch een mooi gezicht.
|

|
|
En er zijn natuurlijk wat "stopklusjes".
Zoals de tankmeters. We borgen de bouten zodat we het deksel kunnen
poppen.
|
Achter het kunststof van het
landingslicht maken we een afdichtingsstrip zodat er geen water in het
landingslicht kan lopen bij regen. En zoals het hoort testen we dat
dan ook,
|
|
|
We kijken ook nog even hoe de
neus ervoor moet. De motor moet er eerst definitief in voordat we dit
kunnen doen maar wederom kan een stukje vooronderzoek geen kwaad.
|
Ook sluiten we de trim aan en
testen deze. Met een druk op de schakelaar (bovenop de knuppel) kunnen
we de trim bewegen - weer een electrisch deel afgewerkt.
|
|
|
En we bedenken een oplossing
voor onze hoogteencoder. Deze moet uitneembaar zijn indien je hem wilt
afstellen. We bouwen er zelf een bakje voor en met klittenband zit ie
stevig op de plaats. Op naar de volgende maand.
|
|
|
|
|