Terug


Mei 2006

sessies:

457 (8)

maand:

40 uur

totaal:

1996 uur

 

De maand gesorteerd in kleine groepen foto's;

Het instrumentenpaneel nadert zijn voltooiing. De instrumenten zijn in ieder geval gemonteerd. Ze moeten er nog wel een keer uit voordat ze defintief worden vastgezet maar het geeft wel een goed beeld. 

De achterkant van het instrumentenpaneel is een wirwar van draden. We proberen het in goede banen te leiden door ook hier alle draden door dikke slangen heen te leiden.

Om in de winter ook te kunnen vliegen sluiten we de verwarming aan. We monteren de bedieningsknop aan de passagierszijde van het vliegtuig.

En met de kabel kan deze vlinderklep bediend worden. Warme lucht uit het motorcompartiment kan hiermee de cabine in worden gestuurd.

Ook sluiten we de flaps een en testen ze. De led indicator werkt prima na onze modificatie.

En aan de onderzijde van de vleugels komen de flaps automatisch naar beneden

Dan een ander groot testpunt: de radio. We lenen een Icom (mobiele radio) en testen onze radio en intercom uit den treure. We kunnen geen enkele fout ontdekken en de ontvangst in prima (voor zover wij de radio op de grond kunnen testen).

Het kastje met daarin de aansluitingen voor de hoofdtelefoonpluggen kan dus voor een laatste maal van deze zijde worden bekeken.

En het geheel wordt dichtgemaakt en afgewerkt met vilt.

We willen de kist ook een eigen tintje geven (voor zover we daar al niet in geslaagd waren) door middel van een Twents Ros op de staart. Eerst tekenen we zelf een paard....

maar jatten blijkt toch iets makkelijker. Enkele malen onder het kopieerapparaat en hij is op de goede grote.

Of zou ie toch rond moeten worden... Ja, dat ziet er naar onze smaak het beste uit. Nu nog zien dat we er een echte stikker van krijgen.

De motor is nu ook een punt waar me mee bezig gaan. Hier ondervinden we echter een paar tegenslagen. We hebben onderdelen die niet juist zijn, waarvan er inmiddels een nieuwere stand uit is en onderdelen die simpelweg ontbreken. Dat levert veel mailverkeer op met de fabriek in Tsjechie en toch ook wat frustraties.

Met name de motorsteun past niet goed. Twee gaten zitten niet in lijn en we kunnen dus de motorsteun niet definitief vastzetten.

Maar de rest van de bouten halen we aan om toch een idee te krijgen hoe straks alles in elkaar moet. Een beetje vooronderzoek kan geen kwaad.

De motor wordt ook uit de doos gehaald en op tafel geplaatst. Maar eens even van dichtbij onderzoeken en de manual goed doorlezen.

De motorsteun staat inderdaad scheef voor het toestel maar dit is geheel opzettelijk. Hiermee kunnen we een deel van het moment opvangen als de kist vliegt en zo stuurt ie beter rechtuit.

Ook al zit ie niet helemaal vast zoals het hoort, het is toch een mooi gezicht.

En er zijn natuurlijk wat "stopklusjes". Zoals de tankmeters. We borgen de bouten zodat we het deksel kunnen poppen.

Achter het kunststof van het landingslicht maken we een afdichtingsstrip zodat er geen water in het landingslicht kan lopen bij regen. En zoals het hoort testen we dat dan ook,

We kijken ook nog even hoe de neus ervoor moet. De motor moet er eerst definitief in voordat we dit kunnen doen maar wederom kan een stukje vooronderzoek geen kwaad.

Ook sluiten we de trim aan en testen deze. Met een druk op de schakelaar (bovenop de knuppel) kunnen we de trim bewegen - weer een electrisch deel afgewerkt.

En we bedenken een oplossing voor onze hoogteencoder. Deze moet uitneembaar zijn indien je hem wilt afstellen. We bouwen er zelf een bakje voor en met klittenband zit ie stevig op de plaats. Op naar de volgende maand.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl