| 
 | Weer een maandverslag maar om
            het een beetje goed te maken 21 foto's ditmaal. De
            remleiding wordt aan de remmen vastgemaakt deze maand. Zowel links
            als rechts natuurlijk.
           | 
        
          | En de remleidingen moeten
          richting het voetenstuur. We denken ons wat mogelijke opties uit en we
          gaan voor recht door het midden. hiervoor maken we 3 beugeltjes die we
          op de vloer poppen. In elk beugeltje kunnen we twee tie-raps monteren
          waarmee we de remleiding op de plaats kunnen houden.
           | 
            | 
        
          | 
 | Omdat de beugeltjes in het zicht
          zitten, spuiten we ze wel in de goede kleur. Het is wat extra werk
          maar als ze er eenmaal opzitten, spuit je ze niet meer in de goede
          kleur.
           | 
        
          | De remleiding wordt nu mooi over
          de vloer geleid. Waar de remleiding over het voetenstuur gaat,
          monteren we een beschermende buitenslang om de remleiding. Verder
          maken we nog een extra beugel bij de rechter voet om de remleiding
          voor de linkervoet te geleiden.
           | 
            | 
        
          | 
 | Van boven ziet het er zo uit.
          Volgens ons een goede en nette oplossing.
           | 
        
          | Het instrumentenpaneel is klaar
          voor wat betreft het mechanische deel. We zetten deze delen dan ook in
          de verf. Naar later blijkt is de temperatuur tijdens het spuiten iets
          aan de lage kant geweest en was de ondergrond ook niet helemaal goed.
          Hoewel het resultaat erg strak was, kon je met gepast geweld de verf
          eraf krijgen. Hoewel we geen geweld willen gebruiken op het
          instrumentenpaneel besluiten we toch de delen naar een echte spuiter
          te brengen die ook de goede randvoorzieningen heeft.
           | 
            | 
        
          | 
 | De armleuning daarentegen is
          gespoten bij een goede temperatuur en heeft een goede ondergrond.
          Daarom kan deze wel gemonteerd worden in de kist.
           | 
        
          | Aan de firewall moeten twee
          ronde stukken aluminium gemonteerd worden voor geleiding van de lucht.
          We moeten hier wel rekening houden met de motorsteun.
           | 
            | 
        
          | 
            | Maar als ervaren bouwers
          schrikken we hier niet voor terug en w hebben de fairings dan ook snel
          gemonteerd. Daarna spuiten we ze in wit voor de afwerking.
           | 
        
          | De kabelspanners in de vleugel
          worden ook gemonteerd. We gebruiken niet de standaard L-hoeken maar
          hebben in Tsjechie een nieuwer type kabelspanners gekocht.
           | 
            | 
        
          | 
            | En daarmee is de knuppel
          verbonden met de aileron bellcranks. We hebben wat problemen met de
          draadstang welke de aileron bellcrack verbind met de ailerons zelf
          maar hier krijgen we vervangende exemplaren voor.
           | 
        
          | In maart krijgen we ook bezoek
            van twee andere Zodiac bouwers - Gerrit en Luc. We bespreken van
            alles en het zijn twee gezellige uurtjes.
           | 
            | 
        
          | 
            | Gerrit neemt nog een voorbeeld
          mee voor het callsign. De bovenste wordt een beetje te lang (1.5
          meter) maar de vierde van boven (1.25 meter) moet op onze kist passen.
           | 
        
          | We kijken ook nog even weer naar
          de motor en de benzinetoevoer met de nieuwe tekening uit Tsjechie.
           |  
 | 
        
          |  
 | Het tweejaarlijks ritueel vindt
          ook weer plaats in Maart - de zomertijd in dit geval.
           | 
        
          | We studeren nog weer even op de
          electrische schema's en loop van kabels. De plaats van de condensator
          zijn we nog niet helemaal tevreden over.....
           |  
 | 
        
          | 
            | 
          ... deze verplaatsen we dus ook iets naar links en
          laten hem een kleine hoek naar links maken.
           | 
        
          | En zoals de afgelopen twee
          maanden iedere bouwdag al is gebeurd, wordt er ook weer gewerkt aan
          het instrumentenpaneel en de rest van de bedrading.
           |   | 
        
          |  
 | De knoppen op de knuppel (hoogteroertrim
          en de PTT knop) worden aangesloten en het geheel wordt op de knuppel
          geschoven.
           | 
        
          | Aan de vleugel hangen nog enkele
          draden zonder stekker. Even de handleiding erbij en de stekkers worden
          gemonteerd.
           |  
 | 
        
          |  
 | Een snelle test leert dat alles
          goed is aangesloten en de strobe en nav werken naar behoren.
           |