Terug


Mrt 2006

sessies:

441 (12)

maand:

42 uur

totaal:

1920 uur

 

Weer een maandverslag maar om het een beetje goed te maken 21 foto's ditmaal.

De remleiding wordt aan de remmen vastgemaakt deze maand. Zowel links als rechts natuurlijk.

En de remleidingen moeten richting het voetenstuur. We denken ons wat mogelijke opties uit en we gaan voor recht door het midden. hiervoor maken we 3 beugeltjes die we op de vloer poppen. In elk beugeltje kunnen we twee tie-raps monteren waarmee we de remleiding op de plaats kunnen houden.

Omdat de beugeltjes in het zicht zitten, spuiten we ze wel in de goede kleur. Het is wat extra werk maar als ze er eenmaal opzitten, spuit je ze niet meer in de goede kleur.

De remleiding wordt nu mooi over de vloer geleid. Waar de remleiding over het voetenstuur gaat, monteren we een beschermende buitenslang om de remleiding. Verder maken we nog een extra beugel bij de rechter voet om de remleiding voor de linkervoet te geleiden.

Van boven ziet het er zo uit. Volgens ons een goede en nette oplossing.

Het instrumentenpaneel is klaar voor wat betreft het mechanische deel. We zetten deze delen dan ook in de verf. Naar later blijkt is de temperatuur tijdens het spuiten iets aan de lage kant geweest en was de ondergrond ook niet helemaal goed. Hoewel het resultaat erg strak was, kon je met gepast geweld de verf eraf krijgen. Hoewel we geen geweld willen gebruiken op het instrumentenpaneel besluiten we toch de delen naar een echte spuiter te brengen die ook de goede randvoorzieningen heeft.

De armleuning daarentegen is gespoten bij een goede temperatuur en heeft een goede ondergrond. Daarom kan deze wel gemonteerd worden in de kist.

Aan de firewall moeten twee ronde stukken aluminium gemonteerd worden voor geleiding van de lucht. We moeten hier wel rekening houden met de motorsteun.

Maar als ervaren bouwers schrikken we hier niet voor terug en w hebben de fairings dan ook snel gemonteerd. Daarna spuiten we ze in wit voor de afwerking.

De kabelspanners in de vleugel worden ook gemonteerd. We gebruiken niet de standaard L-hoeken maar hebben in Tsjechie een nieuwer type kabelspanners gekocht.

En daarmee is de knuppel verbonden met de aileron bellcranks. We hebben wat problemen met de draadstang welke de aileron bellcrack verbind met de ailerons zelf maar hier krijgen we vervangende exemplaren voor.

In maart krijgen we ook bezoek van twee andere Zodiac bouwers - Gerrit en Luc. We bespreken van alles en het zijn twee gezellige uurtjes.

Gerrit neemt nog een voorbeeld mee voor het callsign. De bovenste wordt een beetje te lang (1.5 meter) maar de vierde van boven (1.25 meter) moet op onze kist passen.

We kijken ook nog even weer naar de motor en de benzinetoevoer met de nieuwe tekening uit Tsjechie.

Het tweejaarlijks ritueel vindt ook weer plaats in Maart - de zomertijd in dit geval.

We studeren nog weer even op de electrische schema's en loop van kabels. De plaats van de condensator zijn we nog niet helemaal tevreden over.....

... deze verplaatsen we dus ook iets naar links en laten hem een kleine hoek naar links maken.

En zoals de afgelopen twee maanden iedere bouwdag al is gebeurd, wordt er ook weer gewerkt aan het instrumentenpaneel en de rest van de bedrading.

De knoppen op de knuppel (hoogteroertrim en de PTT knop) worden aangesloten en het geheel wordt op de knuppel geschoven.

Aan de vleugel hangen nog enkele draden zonder stekker. Even de handleiding erbij en de stekkers worden gemonteerd.

Een snelle test leert dat alles goed is aangesloten en de strobe en nav werken naar behoren.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl