
|
Er komen veel kabels en
slangen uit in de cockpit (net voor de stoel) en die moeten worden
weggewerkt. Om een klein idee te geven van alle kabels en slangen:
* Benzineslang links en rechts
* Tankmeterkabel links en rechts
* Remleiding links en rechts
* Strobe en nav links en rechts
* Flapmotor besturing en feedback
* PTT knop uit de knuppel
* Landingslichten (2x)
* Sensor buitentemperatuur
* Static luchtdruk
* Pitot (dynamische luchtdruk)
* Trimmotor besturing en feedback
* Kabels koptelefoon En
natuurlijk lopen er ook nog de kabels van het voetenstuur. Dus een
hele klus. op deze foto ziet u een bracket voor de benzineleidingen.
|
De slangen en kabels van de
linkerkant werken we weg in een dikke buis. Deze loopt richting de
center console waar we een steun maken waaraan de dikke buis kan
worden vastgezet. De rechterkant moet nog worden voorzien van een buis. Dit
is een klus waar continu stukje bij beetje aan werken.
|
|

|
Uit Tsjechie hebben we een
nieuwe nosegear bearing gekregen. Deze moet nog worden voorzien van
tapgaten en in overleg met Tsjechie (de fabriek) tappen we hier
metrische draad in.
|
Een klein verstevigingsplaatje
aan beide zijden maakt het karwei af. We hebben er nu weer een optie
bij.
|
|

|
Aan de firewall wordt een groot
hoekijzer geplaatst waar de bediening van de gaskabel langs gaat lopen.
Hoe precies weten we nog niet. De tekeningen die we hebben van de
firewall forward zijn niet compleet en we vragen de fabriek dan ook om
een update van de tekeningen.
|
Voor het olievat hebben we een
nieuw bracket gekregen. Deze ziet er veel beter uit dan het originele
bracket. Met plakband kijken we even hoe het moet zitten....
|
|

|
.. en vervolgens zetten we het
vast op de firewall. Onze spionagefoto's, die we in de loop van de
bouw bij andere kisten hebben genomen, komen nu goed van pas.
|
De voorkant begint nu redelijk
vol te raken - een goed beeld.
|
|
|
We maken een opening in de
firewall waar straks de warme lucht door komt om ons te verwarmen
tijdens winterse vluchten. Er komt straks een schaal om de uitlaat
heen en die warme lucht uit die schaal wordt de cockpit ingevoerd.
|
Zoals gezegd waren de tekeningen
van de firewall forward niet zo heel duidelijk. We maken ons eigen
schema hoe het benzineverloop van de motor moet zijn. Maar een mail
naar de fabriek brengt uitkomst - een mooie 3D tekening verhelderd
alles. En het mooiste is dat ons schema hetzelfde aangaf.
|
|
|
De motor wordt aan een inspectie
onderworpen om te zien welke electrische verbindingen daar gemaakt
moeten worden.
|
Want we zijn ook continu bezig
met het instrumentenpaneel. Alle bedrading uitzoeken en netjes op
lengte maken, solderen etc.
|
|
|
Het is een langdurige klus maar
het resultaat is prima. Alle verbindingen zijn solide (niks zo
hinderlijk als een niet werkende meter) en we lopen tegen weinig
problemen aan.
|
Even van de andere kant bekeken
in een iets later stadium.
|
|
|
Voor verbindingen gebruiken we
de duurdere onderdelen om storingen te vermijden. Ook solderen we alle
verbindingen alhoewel een krimpverbinding voldoende zou moeten zijn.
|
We testen ook de kabels die we
gemaakt / gemodificeerd hebben voor de GPS. Alles werkt naar behoren.
De enige domper is dat de software die we momenteel gebruiken voor de
uitlezing van onze GPS (3 Pilot) niet werkt met de 196. Dat wordt in
de buidel tasten voor nieuwe software. En
zo is er weer een maand voorbij. Voor een buitenstaander lijkt het
alsof er niks gebeurd maar we zijn druk bezig en het schiet ook nog
op.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|