Terug


Feb 2006

sessies:

429 (11)

maand:

48 uur

totaal:

1878 uur

 

Er komen veel kabels en slangen uit in de cockpit (net voor de stoel) en die moeten worden weggewerkt. Om een klein idee te geven van alle kabels en slangen:
* Benzineslang links en rechts
* Tankmeterkabel links en rechts
* Remleiding links en rechts
* Strobe en nav links en rechts
* Flapmotor besturing en feedback
* PTT knop uit de knuppel
* Landingslichten (2x)
* Sensor buitentemperatuur
* Static luchtdruk
* Pitot (dynamische luchtdruk)
* Trimmotor besturing en feedback
* Kabels koptelefoon

En natuurlijk lopen er ook nog de kabels van het voetenstuur. Dus een hele klus. op deze foto ziet u een bracket voor de benzineleidingen.

De slangen en kabels van de linkerkant werken we weg in een dikke buis. Deze loopt richting de center console waar we een steun maken waaraan de dikke buis kan worden vastgezet. De rechterkant moet nog worden voorzien van een buis.

Dit is een klus waar continu stukje bij beetje aan werken.

Uit Tsjechie hebben we een nieuwe nosegear bearing gekregen. Deze moet nog worden voorzien van tapgaten en in overleg met Tsjechie (de fabriek) tappen we hier metrische draad in.

Een klein verstevigingsplaatje aan beide zijden maakt het karwei af. We hebben er nu weer een optie bij.

Aan de firewall wordt een groot hoekijzer geplaatst waar de bediening van de gaskabel langs gaat lopen. Hoe precies weten we nog niet. De tekeningen die we hebben van de firewall forward zijn niet compleet en we vragen de fabriek dan ook om een update van de tekeningen.

Voor het olievat hebben we een nieuw bracket gekregen. Deze ziet er veel beter uit dan het originele bracket. Met plakband kijken we even hoe het moet zitten....

.. en vervolgens zetten we het vast op de firewall. Onze spionagefoto's, die we in de loop van de bouw bij andere kisten hebben genomen, komen nu goed van pas.

De voorkant begint nu redelijk vol te raken - een goed beeld. 

We maken een opening in de firewall waar straks de warme lucht door komt om ons te verwarmen tijdens winterse vluchten. Er komt straks een schaal om de uitlaat heen en die warme lucht uit die schaal wordt de cockpit ingevoerd.

Zoals gezegd waren de tekeningen van de firewall forward niet zo heel duidelijk. We maken ons eigen schema hoe het benzineverloop van de motor moet zijn. Maar een mail naar de fabriek brengt uitkomst - een mooie 3D tekening verhelderd alles. En het mooiste is dat ons schema hetzelfde aangaf.

De motor wordt aan een inspectie onderworpen om te zien welke electrische verbindingen daar gemaakt moeten worden. 

Want we zijn ook continu bezig met het instrumentenpaneel. Alle bedrading uitzoeken en netjes op lengte maken, solderen etc. 

Het is een langdurige klus maar het resultaat is prima. Alle verbindingen zijn solide (niks zo hinderlijk als een niet werkende meter) en we lopen tegen weinig problemen aan.

Even van de andere kant bekeken in een iets later stadium.

Voor verbindingen gebruiken we de duurdere onderdelen om storingen te vermijden. Ook solderen we alle verbindingen alhoewel een krimpverbinding voldoende zou moeten zijn.

We testen ook de kabels die we gemaakt / gemodificeerd hebben voor de GPS. Alles werkt naar behoren. De enige domper is dat de software die we momenteel gebruiken voor de uitlezing van onze GPS (3 Pilot) niet werkt met de 196. Dat wordt in de buidel tasten voor nieuwe software.

En zo is er weer een maand voorbij. Voor een buitenstaander lijkt het alsof er niks gebeurd maar we zijn druk bezig en het schiet ook nog op.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl