
|
De kabels voor de roeren
moeten worden geborgd met nico-presses. Hiervoor is een speciale
tang benodigd. Voor een paar dollar hebben we er een gekocht bij
Aircraft Spruce in America. Nu kunnen we de kabels vastmaken.
|
De ailerons zijn als eerste aan
de beurt. De tang werkt perfect alhoewel het geen werk is om in je
eentje te doen. Je moet goed opletten dat de positionering van de tang
correct is.
|
|

|
En op sommige plaatsen is het
lastig bij te komen. We maken gebruik van twee hoekstukjes als
kabelspanner. Hierover zijn we niet echt tevreden dus we bestellen in
Tsjechie een paar andere kabelspanners.
|
Ook het hoogteroer wordt
vastgemaakt.
|
|

|
En natuurlijk het rudder. De
kabels verbinden we nog niet aan het voetenstuur en de knuppel omdat
we daar nog bij moeten.
|
En hier een voorbeeld van een
aangeperste nico-press. De uiteinden van de kabels beschermen we met
een krimpkous en daar omheen nog een krimpkous om alles bij elkaar te
houden.
|
|

|
De hele staartsectie is nu
gemonteerd en voorzien van kabels.
|
De vleugels liggen op de grond
omdat we zo meer (loop)ruimte hebben voor onze werkzaamheden. Tot
zover het mechanische deel.
|
|
|
Een collega van een van ons
heeft een besturing gemaakt voor de flapmotor. De weerstand die in de
motor zit, had geen nulpunt waardoor de led-display niet de goede
waarde aangaf. Met een beetje electronica hebben we nu een volledige
uitslag op de led-display (Bert bedankt!)
|
Het instrumentenpaneel wordt ook
flink onder handen genomen. Er moeten allerlei kabels worden aangelegd,
stekkers worden gemonteerd e.d. Een hele klus en we zijn blij met een
electrische expert in ons midden.
|
|
|
Het lijkt op het eerste gezicht
niet veel werk maar 1 persoon is eigenlijk vol continue bezig met het
instrumentenpaneel. Ook omdat we hoge eisen stellen aan de
duurzaamheid en netheid van ons instrumentenpaneel.
|
Nog niet alle klokken zitten
er in maar het geeft een goed beeld van hoe het straks gaat worden.
|
|
|
We maken ook nog een seriele
stekker in de kist tezamen met een 12 V aansluitplug. Met deze twee
hebben we spanning aan boord en kunnen we de GPS uitlezen en
programmeren.
|
Deze extra feature monteren we
onder de zitting van de co-piloot. Hier zit het niet in de weg en is
het toch goed bereikbaar.
|
|
|
Na lang wikken en wegen
besluiten we onze buitentemperatuur sensor in de vleugel te monteren.
Hier zit hij beschut en we hopen dat hij met deze plaats toch een
goede temperatuur zal aangeven.
|
De leverancier komt in januari
ook op bezoek (uiteraard vliegend). Hij bekijkt de kist en is tevreden
over het resultaat. Verder beantwoord hij nog enkele vragen die we
hebben.
|
|
|
Met de tang van de leverancier
kunnen we de radio- en transponder pluggen monteren. Dit is een karwei
wat zonder de speciale tang nooit zou zijn gelukt of, in het beste
geval, wel zou zijn gelukt maar met een slecht resultaat. En niks is
meer storend als een storende radio/transponder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|