Terug


20031231

Het brandschot

sessie:

156

vandaag:

5 uur

totaal:

739 uur

 

De centerwing kunnen we weinig meer aan doen - de beschrijving is gevolgd en ten einde. We wachten nog op een paar antwoorden van de helpdesk en dan maken we de laatste dingen af, maar nu schuiven we de centerwing aan de kant en beginnen met het brandschot (het begin van het vliegtuig, waar de motor ook aan hangt).

We moeten om te beginnen de centerlijn bepalen. Omdat het een beetje onregelmatig gevormd deel is, controleren we onze getekende lijn door er twee boortjes op te zetten en kijken of het geheel in evenwicht is. Het geheel is in evenwicht en maattechnisch klopt het ook, dus dit moet goed zijn.

Ondertussen is de motorsteun ook opgedoken. We hadden gisteren of eergisteren nog zitten te lezen dat de motor onder een hoek geplaatst moet worden (daar is een hele theorie voor, maar die zal ik hier niet behandelen) en hadden toen iets van "dat wordt nog een leuke klus". Maar de motorsteun is al zo gemaakt dat de goede hoek erin zit.

Natuurlijk zijn er weer allerlei verstevigingen die op maat gemaakt moeten worden.

En er zijn ook weer voldoende gaatjes die geboord moeten worden. Bij het brandschot is het wel opletten, omdat aan beide zijden verstevigingen lopen en eigenlijk wil je die verstevigingen van dezelfde gaten gebuik laten maken. We hebben dus enkele "no rivet zones" in het leven geroepen ter plekke van overlappen van verstevigingen. Als alles straks aan het brandschot zit kunnen we die gaten in 1x boren en zitten ze mooi op de plek.

En de eerste versteviging zit er aan!

Dan komt de tweede versteviging en zoals gezegd is het even opletten waar je wel kunt boren en waar niet.

De strip wordt vastgezet met voldoende cleco's en aan de uiteinden moet het een beetje worden afgerond. En hetzelfde grapje herhalen we ook aan de andere zijde.

Ondertussen wordt, terwijl op de achtergrond de laatste gaatjes ontbraamd worden, de tafel afgeveegd. Een schoon einde van het jaar!

En dit is dus het laatste fotootje van 2003! We wensen jullie alle goeds voor 2004 en natuurlijk vele veilige landingen!



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl