Terug


20031106

De proefvlucht

sessie:

136

vandaag:

3 uur

totaal:

646 uur

 

Collegae die op cursus gaan, brengen soms leuke gadgets mee. We zijn dus nu in het bezit van een balsa-houten vliegtuigje, dat je zelf in elkaar moet zetten. Nu hebben we ervaring in het vliegtuigbouwen, dus dat is niet zo'n probleem.

We beginnen de avond dan ook met wat proefvluchten. In ieder geval is hier meer ruimte dan in de kantoortuin. 

Het is even proberen, maar na 6 proefvluchten overtrekt het vliegtuigje niet meer (even de vleugels naar achteren geschoven) en vliegt het ook niet meer in bochtjes naar links (de vleugel meer naar links schuiven).

Als de proefvluchten van onze kist ook zo verlopen.....

En natuurlijk moet er wel onze eigen tekst op, niet die van de leverancier.

Na twee nachtjes slapen, zijn we toch tot inkeer gekomen voor wat betreft de kabelgeleiding. De kist kan natuurlijk trillen als je start of vliegt en daar zou onze constructie wel eens te slap voor kunnen zijn. Er werden redelijke overspanningen gemaakt. En als een kabel kapot trilt, moet je de hele vleugel loshalen en daar zitten we niet op te wachten.

We besluiten een nieuwe routing te vinden voor de kabelgeleiding. We gaan verder voor de vleugel langs en zetten de geleiding vaker vast.

En we nemen ook niet de shortcut dwars tussen twee ribben. De strip is nu net lang genoeg voor ons plannetje.

Er moeten een paar U-tjes gemaakt worden dus poppen we twee L-hoeken aan elkaar.

Deze U-tjes zetten we op de uitsparing van de flaps. Het zit daar niks in de weg en van de popnagels zie je ook niks van de buitenkant, want de flaps zitten er voor.

En de kunststof strip wordt op de U-tjes bevestigd. Het is wat makkelijker als de strip verhoogd ligt, want dan kun je er makkelijker tie-wraps omheen halen.

Hetzelfde trucje halen we uit voor de ruimte achter het bagageluik en daarna weer de klok weer 10 uur aan. Het is wat extra werk geweest maar het resultaat mag er zijn. Het is ons inziens beter dan het was en daar gaat het om.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl