"De wens is de vader van
de gedachte" luidt een oud spreekwoord. En dit geldt ook voor
vliegtuigbouwers.
Staat er op de voorpagina nog steeds "de wingtip is klaar",
de praktijk blijkt wat achter te lopen op onze gedachten. We hebben
de noseskin nog niet op de wingtip zitten! En zonder nosesking wordt
het toch redelijk luchthappen, dus we wijden ons vanavond aan de
noseskin. De fotocamera
heeft spontaan besloten alleen maar zeer artistieke foto's te
produceren, dus deze is op reis naar Panasonic. We moeten het even
wat weekjes zonder foto's doen. We
leggen de noseskin op de vleugel. Dit is nog een rechthoekige plaat,
dus hij moet nog op maat geknipt worden. Maar eerst zetten we de
plaat vast op de ribben, om de plaat makkelijk om de vleugel te
kunnen buigen. Om de
gaten precies goed uit te mikken (de noseskin van de tip overlapt de
andere noseskin, dus alle gaten moeten goed overeenkomen) neemt het
grootste deel van de avond in beslag. We hebben de noseskin er wel
10x op en af gehad. Passen, aftekenen, eraf halen, boren, erop
zetten, controleren, opboren enz. Na
een koele versnapering in de iets langere pauze tekenen we de
buitencontour van de noseskin grof af. We halen de noseskin er weer
af en knippen ruim langs de lijn. Nu zijn we in ieder geval af van
het grootste overstekende deel. Aan
het einde van de avond passen we de kunststof zijtip nog even en delibereren
we over de werkzaamheden voor volgende avond. De
avond wordt afgesloten met een koel flesje bier in de deuropening
van onze hangar met een wintip die nog steeds niet klaar is.
|