Terug


20030728

Het rolroer deel 2

sessie:

95

vandaag:

8.5 uur

totaal:

472.5 uur

 

De laatste week van de bouwvak is bouwweek. We zijn dus deze maandag weer present in hangar 1. We gaan verder waar we gebleven waren - het rolroer. We boren de ribben van het rolroer vast. 

Dan komt Zorba de Cultuurbarbaar binnen na zijn vakantie met een leuk pakketje onder de arm.

Na eerst wat te hebben bijgepraat wenden we ons tot het pakketje. Het is het landingslicht dan we besteld hebben. We waren eerst van plan het zelf te maken, maar hebben daar bij nader inzien maar van afgezien.

En bij een pakketje hoort natuurlijk ook een stuklijst. Daar gaan we weer met afstrepen. Gelukkig is het een korte lijst.

Maar ook een korte paklijst heeft nog rare bijwerkingen.....

Na de paklijst geestelijk verwerkt te hebben gaan we verder met waar we gebleven waren. We moeten de pianoscharnier aan het rolroer bevestigen. We hebben drie pianoscharnieren voor twee rolroeren. 1 Pianoscharnier moet door midden geknipt worden. We leggen twee pianoscharnieren langs het rolroer en bepalen waar de scharnier doormidden geknipt moet worden.

Daarna zagen we een klein stukje in de scharnier en buigen het uiteinde samen om ervoor te zorgen dat de pin in de scharnier er niet uitloopt.

Aan de binnenste rib moet de bevestigingsplaat voor de besturing komen. We zetten op de werkbank uit hoe de bevestigingsplaat moet komen en boren de gaten.

Ondertussen wordt er buiten het een en ander in de ZinkChromaat gezet, waaronder de delen van het rolroer.

Na het ZinkChromaten leggen we de bovenste beplating op de vleugel om de pianoscharnier voor het rolroer aan de vleugel te bevestigen. We kunnen de pianoscharnier nog niet aan het rolroer vastmaken omdat de gezinkchromatte onderdelen nog niet droog zijn.

Na een tijdje passen, meten en boren zit de hele rij cleco's erin.

Vervolgens knippen we een stukje van het rolroer af, omdat deze niet perfect aan de maat was. 

De ZinkChromaat is ondertussen opgedroogd en we plaatsen de ribben in het rolroer. We poppen de voorkant en de onderkant dicht. De bovenkant moet nog even wachten want de pianoscharnier moet er nog in en we moeten zeker zijn dat onze twist er goed inzit. Maar dat is een klus voor morgen.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl