Terug


20030719

Noseskin vleugel 3

sessie:

91

vandaag:

6 uur

totaal:

453 uur

 

Waar we de vorige keer gebleven zijn, gaan we nu verder. Het is even boren maar alle gaten zitten nu in de noseskin, althans de bovenkant.

We halen de skin eraf (beetje alle spaantjes tussen de plaat en de ribben weghalen en de grootste bramen eraf halen). We kunnen nu meteen de gaten in de rib zien, en al zeggen we het zelf, dit is het werk van professionals ;-)

Ons plan om naar de Gamma te gaan voor wat grote balken gaat niet door, omdat er buiten de werkplaats nog wat mooie balken staan, die we dus maar inpikken en op de goede lengte zagen.

Deze balken hebben we nodig omdat de vleugel nu moet worden omgedraaid, en er ook nog cleco's uitsteken aan de bovenzijde, en zulke grote balken hadden we niet. En het geheel moet toch wel een beetje stabiel liggen.

Als eerste plaatsen we de tank weer in de vleugel, om weer een goede pasvorm te krijgen voor de ribben. Het blijkt alleen dat de skin nu niet perfect zit, omdat er een klein beetje teveel kurk op zit. Hier hadden we aan de bovenkant geen last van, omdat de tank de beplating daar niet raakt.

Dus met het mes in de hand een laagje kurk verwijderen. We zijn er wel achtergekomen dat onze lijmkeuze prima was, het zit goed vast. 

Voor de oplettende kijker: het 450 uurs punt is berijkt! De kist zou volgens de beschrijving nu af moeten zijn, maar zover zijn we nog lang niet. Die 450 uur haal je pas als je je 3e Zodiac bouwt en dan ook alleen nog zonder opties! Maar we zijn op de goede weg, we laten de moed niet zakken.

Na het krukverwijderen de tank er nogmaals ingelegd en het zit nu als gegoten. Wat spanbanden drukken de beplating helemaal in de goede positie.

Met de lat langs de beplating strepen we weer de positie van de ribben af...

En met het A3-tje (wel een andere dan de bovenkant) strepen we de popnagelposities af.

En na een tijdje boren zitten ook alle cleco's aan de onderkant van de noseskin erin. De volgende keer hoeven we alleen nog de onderkant van de noseskin aan de hoofdligger te bevestigen.

De tank zit ook als gegoten. In het begin kijk je raar aan tegen een losse tank in de vleugel, maar nu hebben we er absoluut geen hoofdbrekens meer over.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl