Terug


20030712

Noseskin vleugel 

sessie:

88

vandaag:

6 uur

totaal:

442 uur

 

We gaan verder met ons bagageluik. We buigen een L-strip in de goede vorm zodat deze diagonaal over het bagageluik gaat. We hebben hier geen mal voor, dus dit doen we uit de losse hand en 1 op het oog. De vervorming is maar minimaal en de pasvorm is, na 2x iets terugtikken, prima. Des de popnagels kunnen erin.

Even een kiekje van de andere kant. Mochten we besluiten om er over de andere diagonaal ook nog een L-strip aan te zetten, kan dat altijd nog.
Aan het bagageluik wordt namelijk hard getrokken (er heerst een onderdruk boven de vleugel) en daarom heeft het de neiging bol te gaan staan. Maar met deze aanpassingen moet het toch redelijk op de plaats kunnen blijven.

We overleggen wat de volgende stap is en de keus valt op de nose-skin van de vleugel. We leggen de plaat op de vleugel en passen en meten hoe het gemonteerd moet worden.

De popnagels moeten 40 [mm] uit elkaar zitten, maar we besluiten dit advies niet precies op te volgen. Op de achterplaat lopen ook al rijen popnagels (over de ribben) en die komen net een paar millimeter verder uit als bij de 40 [mm] verdeling. We besluiten de popnagelrijen mooi door te laten lopen en het te doen met een onderlinge afstand van 39.5 [mm]

Als de lijnen zijn afgetekend en alle popnagelgaatjes ook, is het tijd om te boren. Dat zijn weer 52 gaten die moeten worden voorgeboord.

We zetten de nose-skin eerst vast op de kruispunten van hoofdligger en rib. Hiermee is de plaat goed gefixeerd en kunnen we zonder al te veel problemen de rest van de gaten boren.

Dit is het resultaat van 104x boren (eerst voorboren, dan opboren met 3.2 [mm]). Ze staan wel bijzonder mooi in het gelid.

Vervolgens zetten we de pianoscharnier van het bagageluik vast.

Ondertussen heeft ook het eerste ongeval plaatsgehad in onze werkplaats. De plaat van de nose-skin hangt los over tafel en een kleine aanraking met de zijkant van deze plaat was goed voor een fikse snee in de wijsvinger. De verbanddoos moet er aan te pas komen, maar de bouw kan worden voortgezet.

Na de pianoscharnier vastgezet te hebben, boren we de rij gaten op naar 4 [mm] (dus inderdaad nu 156x geboord).

Het bagageluik vergt nog een kleine aanpassing aan de voorzijde, omdat hij hier te dicht op de beplating komt. Maar na 5 minuutjes vijlen past het prima.

En hier zijn we dan na deze bouwdag. Nog steeds veel blauw, maar het groene vlakje in de vleugel geeft moed :-)

De volgende keer bezoeken we de leverancier om wat onderdelen op het halen.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl