
|
We gaan verder met ons
bagageluik. We buigen een L-strip in de goede vorm zodat deze
diagonaal over het bagageluik gaat. We hebben hier geen mal voor,
dus dit doen we uit de losse hand en 1 op het oog. De vervorming is
maar minimaal en de pasvorm is, na 2x iets terugtikken, prima. Des
de popnagels kunnen erin.
|
Even een kiekje van de andere
kant. Mochten we besluiten om er over de andere diagonaal ook nog een
L-strip aan te zetten, kan dat altijd nog.
Aan het bagageluik wordt namelijk hard getrokken (er heerst een
onderdruk boven de vleugel) en daarom heeft het de neiging bol te gaan
staan. Maar met deze aanpassingen moet het toch redelijk op de plaats
kunnen blijven.
|
|

|
We overleggen wat de volgende
stap is en de keus valt op de nose-skin van de vleugel. We leggen de
plaat op de vleugel en passen en meten hoe het gemonteerd moet worden. De
popnagels moeten 40 [mm] uit elkaar zitten, maar we besluiten dit
advies niet precies op te volgen. Op de achterplaat lopen ook al rijen
popnagels (over de ribben) en die komen net een paar millimeter verder
uit als bij de 40 [mm] verdeling. We besluiten de popnagelrijen mooi
door te laten lopen en het te doen met een onderlinge afstand van 39.5
[mm]
|
Als de lijnen zijn afgetekend
en alle popnagelgaatjes ook, is het tijd om te boren. Dat zijn weer
52 gaten die moeten worden voorgeboord.
|
|

|
We zetten de nose-skin eerst
vast op de kruispunten van hoofdligger en rib. Hiermee is de plaat
goed gefixeerd en kunnen we zonder al te veel problemen de rest van de
gaten boren.
|
Dit is het resultaat van 104x
boren (eerst voorboren, dan opboren met 3.2 [mm]). Ze staan wel
bijzonder mooi in het gelid.
|
|

|
Vervolgens zetten we de
pianoscharnier van het bagageluik vast. Ondertussen
heeft ook het eerste ongeval plaatsgehad in onze werkplaats. De plaat
van de nose-skin hangt los over tafel en een kleine aanraking met de
zijkant van deze plaat was goed voor een fikse snee in de wijsvinger.
De verbanddoos moet er aan te pas komen, maar de bouw kan worden
voortgezet.
|
Na de pianoscharnier vastgezet
te hebben, boren we de rij gaten op naar 4 [mm] (dus inderdaad nu 156x
geboord). Het bagageluik
vergt nog een kleine aanpassing aan de voorzijde, omdat hij hier te
dicht op de beplating komt. Maar na 5 minuutjes vijlen past het prima.
|
|

|
En hier zijn we dan na deze bouwdag. Nog steeds
veel blauw, maar het groene vlakje in de vleugel geeft moed :-)
De volgende keer bezoeken we de leverancier om wat
onderdelen op het halen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|