Terug


20030705

Het bagageruim 

sessie:

86

vandaag:

7.5 uur

totaal:

433 uur

 

Uw fotograaf moest 's morgen nog wat zaken oplossen op het werk, dus alleen foto's van de middag. Maar om het goed te maken gooien we er extra veel foto's tegenaan (ja, daarom duurde het laden van de pagina zo lang).

Na bij onze hal te zijn aangeland was het eerst tijd voor het zaterdagse broodje kroket (als dan niet met additieve sauzen) van de plaatselijke patatbakker.

Na deze heerlijke opknapper kunnen we weer aan het werk.

De ochtendploeg heeft de bovenste beplating van de vleugel helemaal geboord en bijna helemaal ontbraamd. De zelf gebogen hoekstukken zijn al vastgepopt aan de bovenste plaat.

De plaat wordt weer op de vleugel gelegd en de laatste ontbramingen vinden plaats.

Na een kort overleg wat de volgende stap gaat worden, besluiten we het bagageruim in de vleugel aan te pakken. Het bagageluik wordt vastgezet met dzus-fastners, die we helaas nergens in onze hardware-boxes kunnen vinden. Maar dat mag ons niet weerhouden, want er zijn nog genoeg andere dingen te doen.

We zetten de bovenplaat eerst rondom vast met cleco's. Dat geeft wat stevigheid voor het knippen.

Eerst een 2 [mm] boortje, dan een 4 [mm] boortje, dan een 6,4 [mm] boortje en tenslotte de grand-finale met een 8,5 [mm] boor - het boren van gaten in de hoeken als hulp voor het knippen.

En dan heel voorzichtig beginnen met knippen. Het eerste stuk is het moeilijkst weten we uit ervaring, maar met onze drie hulpgaten in elke hoek hebben we snel een goed begin.

We vinden uit dat het het makkelijkst is als we een strook rondom uitknippen. Gewapend met een schaar in elke hand is het knipkarwei toch nog snel geklaard. Dat wil zeggen het grovere werk.

Want van dit gat moeten we nog naar de zwarte lijntjes en dan netjes afwerken, dus er is nog werk zat.

Waar nog veel materiaal aanwezig is, wordt het weggeknipt.

Het laatste stukje wordt weggehaald met de vijl, ook om een mooi resultaat te krijgen.

En van een afstandje zien de werkzaamheden er zo uit. 

Na het nodige knippen, vijlen en afwerken met scotch brite is dit het resultaat. In de handleiding staat dat je een radius in de hoeken moet hebben van 6.5 [mm], maar wij hebben toch gekozen voor een wat grotere radius. Het staat goed en is ook wat vriendelijker bij het gebruik hopen we.

Maar ja, dan zit je met een groot gat in de vleugel. Gelukkig hebben we hier een plaatje voor om dit af te dekken. Dit gaan we de volgende keer vastzetten. Maar om een idee te geven hoe het eruit zal gaan zien, even een klein voorbeeldje.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl