Terug


20030530

Het hoogteroer

sessie:

72

vandaag:

7.5 uur

totaal:

379 uur

 

We beginnen de dag met een klein proefje. We hebben een trekponsen set meegenomen voor het monteren van de rubberen ringen voor de doorvoer van kabels. We willen vandaag namelijk het hoogteroer afmaken, en daar moet nog een rubberen ring in gemonteerd worden.

Het proefje is geslaagd, dus er staat ons niets in de weg het hoogteroer af te maken.

Maar we gaan eerst verder met de vleugel. Hier hebben we nog enkele dingen te doen.

We beginnen met het vastzetten van het bagageruim op de onderste beplating. 

Om de plaat, die het gat afdicht, te bevestigen op de vleugel, moeten we nog een hoekje monteren op 1 van de ribben. De andere twee hadden we al gedaan in een eerdere sessie.

De plaat kunnen we nu op de vleugel leggen en controleren met de afdekplaat. Er moet nog iets aan de onderplaat geknipt worden, omdat we iets speelruimte hadden overgelaten bij de vorige keer knippen. Dan kun je tenminste het laatste stuk op maat knippen als je precies weet hoe het komen moet.

De onderplaat ligt moeilijk over de achterste spar. We kijken in de tekening en zien dat er een hoek van 11 graden naar beneden in moet zitten. Waarom de Tsjechen dat niet voor ons gedaan hebben, blijft een raadsel. Meestal is alle zetwerk netjes voor ons gedaan. Deze zullen ze wel vergeten zijn.

Dus gaan we zelf aan het buigen, en hier links het resultaat. De plaat sluit nu netjes aan op de achterste spar, precies wat we wilden.

We zetten de afdekplaat vast op de vluegel en van het gat is niks meer te zien.

Het volgende punt is nu het vastzetten van de achterkant van de afdekplaat of het vastzetten van de pianoscharnier. Wat we ook kiezen, we hebben gee cleco's meer, en die hebben we wel nodig. Dus het is tijd om wat cleco's te scoren....

.. en die zitten nog in het hoogteroer. Dus de vleugel verdwijnt van tafel en het hoogteroer komt erop.

We plaatsen als eerste een doorvoerrubber in 1 van de ribben. Hier kan straks de kabel van de trim door.

Dan poppen we de trim in elkaar. Dat is zo'n klein onderdeel, daar zijn we snel mee klaar.

En dan is het hoogteroer aan de beurt. We beginnen aan de onderzijde, daarna pas de bovenzijde.

We plaatsen de trim in het hoogteroer en zetten het vast met wat cleco's. Het lijkt echter dat de speling van de pianoscharnier net voldoende is om de trim iets te laten aanlopen tegen het hoogteroer. Al is het nog geen eens een millimeter, dit willen we niet.

Dus we pakken de vijl en vijlen iets af van het hoogteroer.De trim past nu perfect en loopt niet meer aan.

En na de bovenkant gepopt te hebben en ook de bevestigingspunten (die niet makkelijk te bereiken waren) zijn we klaar! Weer een onderdeel van ons vliegtuig gereed!

Eerlijkheidshalve moeten we toegeven iets te smokkelen. De aansluiting van de trimmotor moet nog, maar onze electrische deskundige zit vakantie te vieren in Spanje en we hebben nog niet de goede stekkers. Maar dit is zo weinig werk, dat we toch eigenlijk wel vinden dat het hoogteroer klaar is.

En als je het hoogteroer dan achter de stabilizer plaatst.... het begint er op te lijken.

De verbinding tussen de twee delen moet ook nog, maar daar wachten we mee totdat de trimmotor klaar is. En misschien nog wel langer. Misschien is het wel handig de kant en klare stukken pas aan elkaar te zetten als alles in elkaar kan. Maar dan zien we dan wel weer.

De volgende keer gaan we weer verder met de rechter vleugel.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl