
|
We beginnen de dag met een
klein proefje. We hebben een trekponsen set meegenomen voor het
monteren van de rubberen ringen voor de doorvoer van kabels. We
willen vandaag namelijk het hoogteroer afmaken, en daar moet nog een
rubberen ring in gemonteerd worden.
Het proefje is geslaagd, dus
er staat ons niets in de weg het hoogteroer af te maken.
|
Maar we gaan eerst verder met de
vleugel. Hier hebben we nog enkele dingen te doen.
We beginnen met het vastzetten
van het bagageruim op de onderste beplating.
|
|

|
Om de plaat, die het gat afdicht,
te bevestigen op de vleugel, moeten we nog een hoekje monteren op 1
van de ribben. De andere twee hadden we al gedaan in een eerdere
sessie.
|
De plaat kunnen we nu op de
vleugel leggen en controleren met de afdekplaat. Er moet nog iets
aan de onderplaat geknipt worden, omdat we iets speelruimte hadden
overgelaten bij de vorige keer knippen. Dan kun je tenminste het
laatste stuk op maat knippen als je precies weet hoe het komen moet.
|
|

|
De onderplaat ligt moeilijk over
de achterste spar. We kijken in de tekening en zien dat er een hoek
van 11 graden naar beneden in moet zitten. Waarom de Tsjechen dat niet
voor ons gedaan hebben, blijft een raadsel. Meestal is alle zetwerk
netjes voor ons gedaan. Deze zullen ze wel vergeten zijn. Dus
gaan we zelf aan het buigen, en hier links het resultaat. De plaat
sluit nu netjes aan op de achterste spar, precies wat we wilden.
|
We zetten de afdekplaat vast op
de vluegel en van het gat is niks meer te zien. Het
volgende punt is nu het vastzetten van de achterkant van de afdekplaat
of het vastzetten van de pianoscharnier. Wat we ook kiezen, we hebben
gee cleco's meer, en die hebben we wel nodig. Dus het is tijd om wat
cleco's te scoren....
|
|

|
.. en die zitten nog in het
hoogteroer. Dus de vleugel verdwijnt van tafel en het hoogteroer komt
erop.
We plaatsen als eerste een
doorvoerrubber in 1 van de ribben. Hier kan straks de kabel van de
trim door.
|
Dan poppen we de trim in
elkaar. Dat is zo'n klein onderdeel, daar zijn we snel mee klaar. |
|

|
En dan is het hoogteroer aan de
beurt. We beginnen aan de onderzijde, daarna pas de bovenzijde.
|
We plaatsen de trim in het
hoogteroer en zetten het vast met wat cleco's. Het lijkt echter dat
de speling van de pianoscharnier net voldoende is om de trim iets te
laten aanlopen tegen het hoogteroer. Al is het nog geen eens een
millimeter, dit willen we niet.
Dus we pakken de vijl en
vijlen iets af van het hoogteroer.De trim past nu perfect en loopt
niet meer aan. |
|

|
En na de bovenkant gepopt te
hebben en ook de bevestigingspunten (die niet makkelijk te bereiken
waren) zijn we klaar! Weer een onderdeel van ons vliegtuig gereed!
Eerlijkheidshalve moeten we
toegeven iets te smokkelen. De aansluiting van de trimmotor moet nog,
maar onze electrische deskundige zit vakantie te vieren in Spanje en
we hebben nog niet de goede stekkers. Maar dit is zo weinig werk, dat
we toch eigenlijk wel vinden dat het hoogteroer klaar is.
|
En als je het hoogteroer dan
achter de stabilizer plaatst.... het begint er op te lijken.
De verbinding tussen de twee
delen moet ook nog, maar daar wachten we mee totdat de trimmotor
klaar is. En misschien nog wel langer. Misschien is het wel handig
de kant en klare stukken pas aan elkaar te zetten als alles in
elkaar kan. Maar dan zien we dan wel weer.
De volgende keer gaan we weer
verder met de rechter vleugel. |
|