
|
Vandaag staat er een bezoek
naar de Belgische
importeur op het programma. Hij heeft namelijk iets wat wij ook
graag willen hebben: electrische flaps. Bij de standaard flaps zit
een mechanische verbinding. Dit betekent dat je een stang in de
cockpit hebt en er loopt een stang aan de buitenzijde van het
vliegtuig. Dat moet ons inziens mooier kunnen en dat kan met de
electrische flaps.
Na een autorit van 3 uur komen
we eindelijk aan in de "middle of nowhere" bij meneer
Cooremans. We hadden, als het weer niet zo slecht was, beter met het
vliegtuig kunnen gaan. Bij zijn huis (foto links) staan de hangars
en is er een 500 meter grasstrip. In ieder geval een leuk tripje als
onze kist klaar is.
De goede man spreekt
alleen Frans en dat kunnen wij weer niet. Maar met de paar woorden
die we nog weten van school en wat handgebaren komen we een heel
eind.
|
We lopen naar een kanariegeel
vliegtuig met electrische flaps, klappen de stoel naar voren en daar
is de oplossing waar we voor gekomen zijn - de aandrijving van de
flaps.
Het is een eigen ontwerp van
meneer Cooremans, dus tekeningen zijn er niet van. Dan maar wat extra
foto's maken en goed opletten. Het ziet er niet zo heel moeilijk uit.
Er lopen geen stangen meer langs
de buitenkant van de kist, dat is precies wat we wilden.
We krijgen de prijs op van
meneer Cooremans en vragen of we nog wat mogen rondkijken. Dat is geen
probleem, dus hierbij wat foto's:
|
|

|
De "toren" van zijn vliegveld :-)
|
Een naar voren openende kap op
een XL. Hoewel het dus een ander model is, komt onze kap er ook
ongeveer zo uit te zien! Dit was een goede keuze. Het ziet er veel
mooier uit dan de naar de zijkanten openende kap die er standaard op
zit.
|
|

|
Er staan echt veel Zodiacs 601
in de hangars. Bij elkaar kunnen het er best een stuk of 30 zijn. Dus
we kunnen ons hart ophalen en bekijken elk vliegtuig. Er zitten hele
mooie tussen, maar ook wat exemplaren die niet zo mooi gebouwd zijn.
En sommigen zitten strak in de verf, anderen weer niet. Er staat van
alles in de hangar.
|
Sommige mensen gaan heel ver in
het versieren van hun vliegtuig. Het is wel een opvallende verfbeurt,
maar het ziet er eigenlijk best goed uit. En omdat deze kist een
taildragger is, komt het aardig in de buurt met zijn imitatie.
|
|

|
Wat een mooi spiegelend trimvlakje...
|
Strak spuitwerk, mooie kleuren
en ook een mooi schema. Zulke vliegtuigen bekijken is toch echt een
motivatie om je eigen kist ook zo mooi te maken. |
|

|
Tsja, niet echt onze keus, maar
wel heel mooi gedaan.
Na lange tijd in de hangar gaan
we naar huis - het is nog 3 uur rijden. Gelukkig rijden we over
Duitsland waar ze niet lullig doen over 170 km/h.
We hebben vandaag weer veel
gezien, maar het belangrijkste is dat we weten hoe de electrische
flaps in elkaar zitten. Kunnen we weer verder met bouwen.
|