Terug


20030517

Zodiac heaven

sessie:

68

vandaag:

8 uur

totaal:

358 uur

 

Vandaag staat er een bezoek naar de Belgische importeur op het programma. Hij heeft namelijk iets wat wij ook graag willen hebben: electrische flaps. Bij de standaard flaps zit een mechanische verbinding. Dit betekent dat je een stang in de cockpit hebt en er loopt een stang aan de buitenzijde van het vliegtuig. Dat moet ons inziens mooier kunnen en dat kan met de electrische flaps.

Na een autorit van 3 uur komen we eindelijk aan in de "middle of nowhere" bij meneer Cooremans. We hadden, als het weer niet zo slecht was, beter met het vliegtuig kunnen gaan. Bij zijn huis (foto links) staan de hangars en is er een 500 meter grasstrip. In ieder geval een leuk tripje als onze kist klaar is.

 De goede man spreekt alleen Frans en dat kunnen wij weer niet. Maar met de paar woorden die we nog weten van school en wat handgebaren komen we een heel eind.

We lopen naar een kanariegeel vliegtuig met electrische flaps, klappen de stoel naar voren en daar is de oplossing waar we voor gekomen zijn - de aandrijving van de flaps.

Het is een eigen ontwerp van meneer Cooremans, dus tekeningen zijn er niet van. Dan maar wat extra foto's maken en goed opletten. Het ziet er niet zo heel moeilijk uit.

Er lopen geen stangen meer langs de buitenkant van de kist, dat is precies wat we wilden. 

We krijgen de prijs op van meneer Cooremans en vragen of we nog wat mogen rondkijken. Dat is geen probleem, dus hierbij wat foto's:

De "toren" van zijn vliegveld :-)

Een naar voren openende kap op een XL. Hoewel het dus een ander model is, komt onze kap er ook ongeveer zo uit te zien! Dit was een goede keuze. Het ziet er veel mooier uit dan de naar de zijkanten openende kap die er standaard op zit.

Er staan echt veel Zodiacs 601 in de hangars. Bij elkaar kunnen het er best een stuk of 30 zijn. Dus we kunnen ons hart ophalen en bekijken elk vliegtuig. Er zitten hele mooie tussen, maar ook wat exemplaren die niet zo mooi gebouwd zijn. En sommigen zitten strak in de verf, anderen weer niet. Er staat van alles in de hangar.

Sommige mensen gaan heel ver in het versieren van hun vliegtuig. Het is wel een opvallende verfbeurt, maar het ziet er eigenlijk best goed uit. En omdat deze kist een taildragger is, komt het aardig in de buurt met zijn imitatie.

Wat een mooi spiegelend trimvlakje...

Strak spuitwerk, mooie kleuren en ook een mooi schema. Zulke vliegtuigen bekijken is toch echt een motivatie om je eigen kist ook zo mooi te maken.

Tsja, niet echt onze keus, maar wel heel mooi gedaan. 

Na lange tijd in de hangar gaan we naar huis - het is nog 3 uur rijden. Gelukkig rijden we over Duitsland waar ze niet lullig doen over 170 km/h. 

We hebben vandaag weer veel gezien, maar het belangrijkste is dat we weten hoe de electrische flaps in elkaar zitten. Kunnen we weer verder met bouwen.



Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl