Terug

20030306 - De trim deel 2

vandaag: 3 uur - totaal: 252 uur

Het gat zit er in. Na een beetje bijvijlen hier en daar (moet wel mooi zijn) maken we de pianoscharnier op maat. Met het overblijvende deel (op foto) passen en meten we een beetje. De trim mag natuurlijk niet achter het hoogteroer uitsteken.

Van de trimtab zelf moet ook nog een klein randje af, anders hebben we niet genoeg speling aan de zijkanten. We knippen hem weer op maat en scotch brite voor de afronding.

De hele hap uit de skin is natuurlijk niet voordelig voor de stijfheid van het geheel. Ook moet de trim de krachten over kunnen brengen op het hoogteroer, dus er komt nog een extra rib in het hoogteroer. Deze maken we ook op maat (2 [mm] te lang, zat net iets te strak).

Het pianoscharnier zekeren we door de uiteinden dicht te knijpen (zie einde van het aanwijsstangetje). Een draadje door de pianoscharnier kan niet, of is althans niet echt makkelijk te monteren. We kiezen dus maar voor de "lompe" optie.

Dan testen we nog onze servo-motor (de trim beweegt straks electrisch). De draadjes van de servo-motor worden tegen de accu van de boormachine gehouden en hij doet het! Gelukkig heeft 1 van ons verstand van electro, anders waren we nog wel even aan het puzzelen geweest.

De volgende keer is het weer trim dag (trim poppen, pianoscharnier, servomotor installeren en bevestigen aan trim). 

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl