Terug

20030220 - Center wing

vandaag: 8 uur - totaal: 224 uur

De geleidingsstrips voor het landingsgestel zijn op maat gezaagd met een lintzaag. Dit gaat iets sneller en geeft een iets mooier resultaat dan met de hand. 

Omdat de randjes nog een beetje scherp zijn even met de vijl erlangs en ook om de laatste tiende van een millimeter eraf te halen.

Dan is het verder puzzelen met de opname voor het landingsgestel. Alles klopt, maar we zitten een beetje te kijken met 2 L-hoeken die later gemonteerd moeten worden. We hebben deze alvast op maat gemaakt (om te kijken hoe het gaat met de gaten) en komen tot de conclusie dat ze buiten de rib uitsteken. Of wij hebben iets verkeerd gedaan of er staat 1 verkeerde maat op tekening. Om het zekere voor het onzekere te nemen besluiten we de vraag maar voor te leggen aan de helpdesk, en verder te gaan met de werkzaamheden, werk zat.

We gaan verder met de besturing van het rolroer. Omdat we verticaal vanaf de achterzijde moeten meten, spijkeren we een blok op tafel en zetten op tafel de goede maten uit. Nu kunnen we het ribje op de lijnen leggen en aftekenen. Dat is iets makkelijker dan knoeien met een meetlint dat je nergens tegenaan kunt leggen.

De delen die we gaan monteren moeten 16.5 [mm] uit elkaar zitten. We maken dus een afstandsblokje die we tussen de delen kunnen klemmen, om die 16.5 [mm] te kunnen garanderen. Ook boren we een gat in het afstandsblokje zodat we een bout door de twee delen en het afstandsblokje kunnen drukken, zodat we ook zeker weten dat de twee gaten in de blokjes op 1 lijn liggen. Het klinkt moeilijk, maar het is logisch. Als je zeker wilt weten dat iets in lijn ligt, moet je het in samenstelling boren.

Afijn, de volgende foto. Voor u is het misschien een paar tellen tov de vorige foto, voor ons was het een paar uur. Aan de onderkant zit nu een "support channel", aan de bovenkant de scharnierpunten voor de rolroeren. Het afstandsblokje is er reeds tussenuit.

Om te kijken of de gaten in 1 lijn liggen, drukken we er een boortje door die even groot is als de gatdiameter. Het boortje gaat er netjes door en kan vrij ronddraaien, operatie geslaagd. Nu alleen nog de gaten opboren, want er moeten grote popnagels in.

Dit is het beeld aan de andere zijde (de "support channel"). Dit moet ook nog gedaan worden voor een andere rib, en die doen we in een fractie van de tijd van deze rib. We weten hoe alles moet, dus het is aftekenen, klemmen, boren, cleco-en en opboren in hoog tempo.

De ribben zijn klaar. Nu is het tijd voor de volgende stap. We moeten de achterste "spar" klaar gaan maken voor montage. De handleiding raadt aan om een mal te maken voor de gaten. Omdat het in deze niet echt zinvol is eigenwijs te zijn, volgen we die raad maar op. We pakken een rechte stok en geven daarop precies de positie van de ribben aan (ribstations). 

Het is 5 uur, einde van de werkdag. Morgen gaan we verder met de achterste "spar".

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl