
|
De geleidingsstrips voor het
landingsgestel zijn op maat gezaagd met een lintzaag. Dit gaat iets
sneller en geeft een iets mooier resultaat dan met de hand.
|
Omdat de randjes nog een
beetje scherp zijn even met de vijl erlangs en ook om de laatste
tiende van een millimeter eraf te halen. Dan
is het verder puzzelen met de opname voor het landingsgestel. Alles
klopt, maar we zitten een beetje te kijken met 2 L-hoeken die later
gemonteerd moeten worden. We hebben deze alvast op maat gemaakt (om
te kijken hoe het gaat met de gaten) en komen tot de conclusie dat
ze buiten de rib uitsteken. Of wij hebben iets verkeerd gedaan of er
staat 1 verkeerde maat op tekening. Om het zekere voor het onzekere
te nemen besluiten we de vraag maar voor te leggen aan de helpdesk,
en verder te gaan met de werkzaamheden, werk zat. |
|

|
We gaan verder met de
besturing van het rolroer. Omdat we verticaal vanaf de achterzijde
moeten meten, spijkeren we een blok op tafel en zetten op tafel de
goede maten uit. Nu kunnen we het ribje op de lijnen leggen en
aftekenen. Dat is iets makkelijker dan knoeien met een meetlint dat
je nergens tegenaan kunt leggen.
|
De delen die we gaan monteren moeten 16.5 [mm]
uit elkaar zitten. We maken dus een afstandsblokje die we tussen de
delen kunnen klemmen, om die 16.5 [mm] te kunnen garanderen. Ook
boren we een gat in het afstandsblokje zodat we een bout door de
twee delen en het afstandsblokje kunnen drukken, zodat we ook zeker
weten dat de twee gaten in de blokjes op 1 lijn liggen. Het klinkt
moeilijk, maar het is logisch. Als je zeker wilt weten dat iets in
lijn ligt, moet je het in samenstelling boren. |
|

|
Afijn, de volgende foto. Voor u is het misschien
een paar tellen tov de vorige foto, voor ons was het een paar uur.
Aan de onderkant zit nu een "support channel", aan de
bovenkant de scharnierpunten voor de rolroeren. Het afstandsblokje
is er reeds tussenuit.
Om te kijken of de gaten in 1 lijn liggen,
drukken we er een boortje door die even groot is als de gatdiameter.
Het boortje gaat er netjes door en kan vrij ronddraaien, operatie
geslaagd. Nu alleen nog de gaten opboren, want er moeten grote
popnagels in.
|
Dit is het beeld aan de andere
zijde (de "support channel"). Dit moet ook nog gedaan
worden voor een andere rib, en die doen we in een fractie van de
tijd van deze rib. We weten hoe alles moet, dus het is aftekenen,
klemmen, boren, cleco-en en opboren in hoog tempo. |
|

|
De ribben zijn klaar. Nu is het tijd voor de
volgende stap. We moeten de achterste "spar" klaar gaan
maken voor montage. De handleiding raadt aan om een mal te maken
voor de gaten. Omdat het in deze niet echt zinvol is eigenwijs te
zijn, volgen we die raad maar op. We pakken een rechte stok en geven
daarop precies de positie van de ribben aan (ribstations).
Het is 5 uur, einde van de werkdag. Morgen
gaan we verder met de achterste "spar".
|