
|
Het goede nieuws van deze
ochtend is dat Bertil jarig is en dat onze vluegeltank niet gelekt
heeft. Dit belooft een mooie dag te worden. We
hebben antwoord uit Tjechie gekregen over de hoofdvleugel, maar er
zijn nog een paar onduidelijkheden. We kunnen in principe verder met
de vluegel, maar de center-wing ligt al op tafel, die hadden we
gisteren al op tafel gelegd. Om niet weer te hoeven wisselen,
besluiten we verder te gaan met de center-wing. We hebben in ieder
geval ruimte genoeg in de hal om alle delen neer te leggen.
|
Aan ribben 3, 4, 7 en 8 (we
hebben de ribben maar genummerd voor het gemak) moeten verticale
verstevigingsstukjes worden aangebracht. Op deze ribben moet je
namelijk staan als je wilt instappen, dus die moeten voldoende
stevigheid hebben. |
|

|
En toen was het tijd voor
gebak. De jarige job heeft het kantoorpersoneel ook een gebakje
meegebracht. De koffie wordt vers gezet, dus dit is een aangename
onderbreking van het bouwen.
|
Aan de achterste ribben moet ook een
verstevigingsstuk worden aangebracht. Dus het is weer wat
aftekenwerk. |
|

|
Vervolgend wordt de U op de rib geboord. Hier
zitten nog koperkleurige cleco's in. We boren eerst voor, dan naar
3,2 en daarna naar 4 mm. Op deze manier verschuiven de delen niet en
is het resultaat goed.
|
Het volgende werkstuk is het inkorten van L-hoeken.
Dit moet over een lengte van ongeveer 30 cm en 8 stuks in totaal,
dus dat doen we maar niet met de hand. De onderdelen nemen we mee
naar huis en morgen even langswippen op het werk en de lintzaag daar
gebruiken.
We gaan verder met de bevestigingspunten voor
de rolroeren. Dit is nog te doen met de hand. De delen zagen we
eerst grof in vorm en daarna vijlen we de goede vorm erin. |
|

|
Daarna even onze super-finish met scotchbrite.....
|
De neus-ribben moeten nog iets worden bewerkt,
omdat deze over de verdikkingen in de hoofdligger moeten vallen. Dit
is niet zo veel werk, dus dat is ook snel gedaan.
En dan is het weer 17:00 uur. Het is in ieder
geval weer lekker om te bouwen in plaats van bezig te zijn met
paklijsten. Als morgen weer zo'n goede dag wordt.... |
|