Terug

20030103 - De stabilizer

vandaag: 8 uur - totaal: 120 uur

Met de vleugel zitten we even vast op dit moment omdat we niet precies kunnen uitvinden waar en hoe de wingtank gemonteerd moet worden. Maar gelukkig hebben we werk genoeg, we hoeven niet stil te zitten.

We pakken de delen van de stabilizer die nu mooi in het zinkchromaat zetten. Eerst zetten we alle onderdelen weer in elkaar met cleco's. Als we zeker zijn dat alles weer op de goede plek zit, kunnen we poppen.

De compressor wordt aangeslingerd en de pneumatische popnageltang aangesloten. Gaatje voor gaatje wordt gepopt en het ziet er goed uit. De pnuematische popnageltang is een uitkomst. We doen ongeveer 10 [s] over 1 popnagel.

In het begin zagen we nog wel op tegen het poppen, maar het stelt niks voor. Alle gaten zijn geboord en zitten op de juiste positie, dus je hoeft niet echt na te denken. De meeste tijd gaat zitten in het uitvogelen hoe iets moet en het aftekenen van de delen.

Na een 20 minuten poppen is de vloer bezaaid met popnagelsteeltjes. Geeft in ieder geval het idee dat je wat gedaan hebt.

Nu alles gepopt is even de stabilizer beplating ophalen en kijken of het een beetje past en proeven hoe het eruit ziet als alles klaar is. Tot zover ziet het er goed uit. 

Er steken twee bevestigingspunten door de beplating heen, dus daar moet een gat voor gemaakt worden. Met het geraamte op de beplating kunnen we aangeven waar de gaten gemaakt moeten worden.

Daarna kunnen we met de dremel de gaten slijpen en de finishing touch is natuurlijk het netjes bijvijlen van de gaten.

Vervolgens moet er op de buitenkant van de skin weer worden aangegeven waar de ribben komen, zodat we de plaat kunnen doorboren en dan meteen precies in het midden van een rib uitkomen.

Hier stoppen we voor vandaag. Morgen gaan we proberen de skin er op vast te zetten...

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl