Terug

20021231 - De rechter vleugel

vandaag: 7 uur - totaal: 104 uur

Het is weer tijd om wat delen in de ZinkChromaat te zetten. Hans offert zich weer op (zijn jas kleurt ook het best bij de ZinkChromaat). We gebruiken nu iets minder verdunner waardoor het spul beter is op te brengen en het de kleur krijgt welke de, door de frabriek, in elkaar gezette delen ook hebben.

We halen de plakbandjes van de ribben en gaan eens kijken hoe het nu echt in elkaar moet. We hebben geen handleiding zoals bij de andere delen die we tot nu toe in elkaar hebben gezet, dus alles gaat nu vanaf tekening. Het is soms zoeken, maar we komen er uit.

Nadat we de tekeningen hebben gelezen en een plan van aanpak hebben gemaakt, beginnen we met het boren.

De ribben moeten rechts op de hoofdligger zitten, omdat anders de beplating er niet netjes op kan. Het is een heel afmeetwerk, maar na twee ribben heb je er al handigheid in.

De gaten in de hoofdligger zijn al voorgeboord, dus dat bespaart veel gepuzzel. 

De eerste ribben (1 voor en 1 achter) zitten er aan. De Zodiac heeft een redelijk dikke vleugel, wat als voordeel heeft dat je er veel bagage in kwijt kunt.

Nu alle ribben eraan zitten is het tijd voor de achterste ligger. Ook hier is wat aftekenwerk mee gemoeid, maar alles gaat nog steeds voorspoedig.

Op het einde van de vleugel (bij de cockpit zijde) moet een verbindsstuk komen met de romp. Dit stukje (op de foto aan het einde van de ligger) wordt vastgehouden met 20 popnagels. Dat zit dus wel stevig vast.

Het is tijd om het oude jaar uit te luiden - volgend jaar gaan we weer verder.

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl