Terug

20021228 - De elevator

vandaag: 8 uur - totaal: 91 uur

De batterijen van de camera zijn opgeladen, maar de camera ligt thuis. Dus vandaag helaas weer geen foto's. En dat op zo'n topdag. We maken maandag wel wat foto's van waar we gebleven zijn na deze dag.

We beginnen met de delen van de stabilizer in het ZinkChromaat te zetten. Dan kunnen we die delen ook poppen. We nemen weer de nodige voorzorgsmaatregelen voor het giftige goedje en een uurtje later zit alles netjes in de ZinkChromaat.

Er zijn nog wat metalen delen die niet behandeld zijn. Deze worden dus in de grondverf gezet nadat we ze hebben ontvet. Nu roesten deze delen in ieder geval niet meer weg.

Tijdens het verfen van de delen beginnen twee van ons met de elevator. Alle lijnen waren afgetekend, dus nu kan het echte werk beginnen. We beginnen met de twee middelste ribben in de skin van de elevator te zetten. Dit is een nauwkeurig en lastig karwei omdat de skin het werken en vooral het zicht bemoeilijkt. Maar de handleiding geeft een uitstekende leidraad, dus stap voor stap komen we verder.

De ribben kunnen een beetje bewegen in de skin, dus ze moeten goed gepositioneerd worden voordat we beginnen met boren. En ook tijdens het boren moeten ze goed blijven liggen. Het is dus tijd voor een hulpstukje. Na wat gepruts met plakband besluiten we een L-angle te bewerken en deze vast te zetten op de rib met een cleco (er zit een mooi toolinggat waar de cleco in past). Met deze L-angle kunnen we de rib op de goede plaats zetten en houden. 

Na een tijdje ziet de elevator er uit als een cleco-bos. We hebben het weer gered. Nu is het tijd om een hoekvormig deel door de skin te laten gaan. Hiervoor moet in de skin worden geknipt. De handleiding geeft aan dat het het makkelijkst is om een driehoek te maken. Een alternatief is om precies de vorm eruit te halen. Dat vraagt meer tijd maar is ook mooier. We hebben de smaak te pakken en we kiezen voor de mooie vorm. 

Er moet weer worden afgetekend. Dit is weer een nauwkeurige zaak (het zit aan de buitenkant dus je blijft het altijd zien). Ook moet je donders goed opletten dat je de gaten aan de goede kant maakt van de elevator met de goede orientatie.

Omdat we het knippen nog steeds niet onder de knie hebben besluiten we de gaten maar met onze dremel te maken. Dat gaat perfect en na enig vijlwerk past het precies. Het heeft ons een uur gekost, maar dan heb je ook wat.

De volgende stap in de piano-hinge (verbinding tussen stabilizer en elevator). We zoeken in onze voorraad maar geen piano-hinge. Toch maar even op de paklijsten gekeken en daar staat hij als backorder. Over het hoofd gezien met de inventarisatie.

Om toch verder te kunnen gaan we verder met het volgende onderdeel. Dit vraagt een beetje tekenwerk, zaagwerk en vijlwerk. Na 20 minuten hebben we de vorm er perfect in en besluiten we er voor vandaag mee op te houden. Maandag is er weer een dag...

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl