Terug

20021224 - Ontbramen en elevator

vandaag: 6 uur - totaal: 83 uur

Het geraamte van de stabilizer zat gisteren helemaal in elkaar met cleco's, dus nu is het tijd om alles weer uit elkaar te halen om het te ontbramen. Er mogen geen bramen meer blijven zitten bij de geboorde gaten, maar je mag ook niet teveel ontbramen omdat het gat dan teveel verzinkt wordt. En zeker met de dunne aluminium platen is het uitkijken. Je hoeft er alleen niet bij na te denken, en dat is ook wel eens een goede afwisseling.

Nu is het eigenlijk tijd om de onderdelen in de ZinkChromaat te zetten, maar het is buiten nogal miezerig, dus dat doen we wel een keer als het wat beter weer is.

Het volgende deel is de elevator. Het bestaat uit weinig onderdelen, dus dat moet nog wel een keer in elkaar zitten. 
We werken volgens de handleiding die we van internet hebben geplukt (als je een kit koopt, krijg je toegang tot een afgesloten deel van de zenair site waar heel veel informatie opstaat voor bouwers).
De tekeningetjes in de handleiding zijn soms wat vaag, maar met de tekst en de originele tekeningen is het goed te doen.

De elevator wordt eigenlijk bij elkaar gehouden door de skin. De skin is al helemaal voorgevormd. De ribben moeten in de skin geplaatst worden en dan worden vastgezet. Nadeel hiervan is dat de plaats van de ribben goed bepaald moet worden en dat is lastig omdat deze helemaal in de skin verdwijnen.

Er moet dus een heleboel worden afgetekend op de skin. En waarvan wij dachten "dat zit zo in elkaar" blijkt toch veel meer werk te zijn. Bij het bouwen van het vliegtuig ben je de meeste tijd kwijt met nadenken en aftekenen. Het daadwerkelijk boren en poppen neemt lang niet zoveel tijd in beslag. Maar het is nog steeds leuk werk en het wordt ons eigen vliegtuig...

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl