Terug

20021223 - Rudder en stabilizer

vandaag: 7 uur - totaal: 77 uur

We beginnen met het bijslijpen van de noseskin. De noseskin is langer dan nodig (wat handig is bij montage), dus vanaf de gaatjes zetten we een lijn op 10 [mm] en slijpen het overbodige eraf. 

Het slijpen gaat goed, alleen vreet de noseskin slijpschijfjes. Op 1 kant verdoe je minimaal 1 slijpschijf (zie rechtsonder voor en na het slijpen).

Vervolgens de braampjes eraf halen en de noseskin is klaar om gemonteerd te worden.

Nadat we de noseskin los om het rudder geplaatst hebben, komt geen enkel geboord gaatje meer overeen. Heel raar - we hebben toch niks fout gedaan....
Nee, gelukkig niet, het blijkt alleen dat je het rudder goed moet neerleggen (zoals in de beschrijving en zoals we ook geboord hadden) anders zit er een twist in en passen de gaten niet.

Nu het rudder goed ligt is de noseskin zo gemonteerd. Het lijkt net echt als je het zo ziet.

We gaan weer verder met de stabilizer omdat we bij het rudder niet meer verder kunnen. De ribben moeten aan de rear spar gemaakt worden. Na enig meetwerk en gepruts mag het eindresultaat er toch zijn - de ribben zitten netjes tussen de front en rear spar.

We kunnen verder met de end-ribs.

Een uurtje verder zitten de end ribs ook op hun plaats. Als je de stabilizer zo ziet liggen is het een best groot ding. Maar het schiet goed op dus we hebben alle goede hoop dat we dit tot een goed einde brengen.

Het is vakantie, dus morgen gaat het weer verder...

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl