Terug

20021221 - Het rudder deel 2

vandaag: 8 uur - totaal: 70 uur

Alle gaten voor de skin zijn voorgeboord met een kleine boor. We kunnen de skin nu over het skelet leggen en positioneren. Op de ribben van het skelet hebben we hartlijnen staan zodat we door de voorgeboorde gaatjes kunnen kijken of de ribben goed liggen. Het vastzetten van de skin is een arbeidsintensief klusje, ook omdat je dit altijd blijft zien en je dus nauwkeurig wilt werken.

We boren de voorgeboorde gaatjes door en zetten alles tijdelijk vast met cleco's. We hebben een stukje kurk (van een wijnfles) om de boor gedaan om het aluminium te beschermen mocht de boor een keer doorschieten.

Het grote cleco-bos..... 

Bij het volgende karwei (de nose skin) zijn niet echt drie personen benodigd dus we besluiten ons op te splitsen.

De metalen delen (landingsgestel, voetpedalen e.d.) zijn behandeld met een olielaagje tegen roesten tijdens transport, maar dat is niet voldoende. Zeker bij het veelvuldig aanraken van de delen gaan ze toch roesten. We zetten dus alle delen in de grondverf. Mooi roodbruin is niet lelijk.

De nose skin wordt onder de rear skin geplaatst. Dit is makkelijk bij het aftekenen van de gaten. Als alle gaten geboord zijn, wordt de nose skin natuurlijk bovenop de rear skin geplaatst.

Het is belangrijk dat de nose skin goed recht op het rudder zit. Vandaar dat er even gekeken moet worden van een afstandje of alles goed op de plaats zit.

 

De nose skin wordt tijdelijk vastgezet met plakband. De noseskin is nu nog veel te lang, maar eerst moeten alle gaten erin en dat pas kan hij op lengte geknipt worden.

Het rudder krijgt nu al een hele grote stijfheid. Alle kleine, flexibele delen tesamen geven een solide structuur. Het is allemaal logisch, maar toch is het mooi om te zien.

Voor het rudder staat in de beschrijving 12 uur. We weten niet precies hoe lang wij er mee bezig zijn nu (we bouwen, niet boekhouden), maar in ieder geval wel langer dan 12 uur. Maar het is leuk werk en het geeft voldoending, dus ach, op naar de volgende bouwdag...

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl