Terug

20021219 - Dremelen

vandaag: 3 uur - totaal: 62 uur

De batterijen van de camera zijn weer opgeladen, dus er zijn weer foto's :-)

We hebben een "dremel" gekocht voor het knippen van de skin. Het is niet een echte Dremel geworden maar een merk hemelvaart (althans in de ogen van een echte werktuigbouwer). Maar dat moet geen enkel probleem zijn, want zo zwaar krijgt hij het niet te verduren.

Het mooie van het apparaat is dat hij meerdere snelheden heeft en een flexibele koppeling, zodat je niet het hele apparaat hoeft vast te houden als je bezig bent. En natuurlijk zitten er veel hulpstukken bij. En dat voor € 30,-.

Het slijpen van de skin met een dremel gaat stukken beter dan met de schaar. Je moet wel even de slag te pakken hebben en uitkijken dat de slijpschijf niet wegschiet, maar dan schiet je ook lekker op. En je kunt prima langs het lijntje slijpen. Dit is het geld dubbel en dwars waard.
Het enige nadeel is dat de bijgeleverde slijpschijven snel slijten. Daar had Jorgen ons ook al voor gewaarschuwd. Maar gelukkig zijn ze los verkrijgbaar, dus geen probleem.

De laatste finishing touch doen we natuurlijk ook met de dremel. Met een schuurpapiertje halen we de laatste streep eraf. Vervolgens halen we de bramen er af met een stukje Scotch Bright. We zijn blij dat het zo goed gelukt is. Dat hadden we met knippen niet bereikt.

En dan natuurlijk meteen passen of het echt goed is. Het ziet er goed uit - geen meetfouten. Het rudder begint nu toch echt vorm te krijgen en de skin loopt mooi over in de onderste rib.

Nu moet de skin op het skelet vastgezet worden. Bij de randen is dat makkelijk maar voor de ribben middenin heb je geen referentie. Dus we hebben het skelet op de skin gelegd en het overgetrokken, net als op de kleuterschool.

We kunnen nu precies aftekenen waar we moeten boren en zorgen dat de popnagels netjes op 1 rij komen te liggen.

Het is nu een kwestie van de handleiding goed lezen, nauwkeurig afmeten en aftekenen en netjes boren op 1 lijn. De eerste gaten hebben we geboord en de skin met cleco's vastgezet op de werkbank. We besluiten de rest van de gaten zaterdag te boren aangezien de tijd al weer ver gevorderd is. De cleco's halen we er uit, ruimen de boel op en na een biertje gaat het huiswaarts - tot zaterdag...

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl