Terug
20021207 - Het rudder
vandaag: 8 uur - totaal:
44 uur
De winter is ingetreden en het
is dan ook gaan vriezen. Maar we hebben een mooie kachel, dus het
moet lekker warm worden in de hal. Helaas blijkt het dat de 380 is
afgesloten, dus met de kachel wil het niet. Dan maar iets harder
werken om warm te blijven. We
gaan verder waar we de laatste keer gebleven ware: het rudder. We
tekenen alle gaten voor de ribs af en boren ze er aan. Het boren is
niet echt makkelijk omdat de ribs nogal in de weg zitten, maar met
beleid is het te boren. Het
lijkt dat de noserib gemaakt is door een dronken Tsjech op maandag
morgen met het symmetriegevoel van een blinde vink. Het vergt heel
wat puzzelen en overleg voor we het ding op een fatsoenlijke manier
op de juiste plaats hebben. Maar weer wat geleerd voor de volgende
keer. |
|

|
Hierboven dus het geraamte van de rudder. De
onderdelen zijn vastgezet met cleco's.
Om toch een beetje een indruk te krijgen hoe
het geheel er uit zal gaan zien, schuiven we het geraamte
voorzichtig in de dunne aluminium platen (links). Het ziet er uit
alsof het klopt.
We moeten het hele rudder nog in de
zinkchromaat zetten en ook nog alle gaatjes ontbramen. Dan pas
kunnen we de boel vastzetten. Maar we wachten eerst op een bezoek
van Jurgen (de leverancier) om te laten zien wat hij er van vindt.
Als het goed is maken we het af.
|
Omdat we moeten wachten met
het rudder totdat Jurgen komt, beginnen we vast met de
"horizontal stabilizer". Het is afgelopen met de
uitgebreide geschreven handleiding, het is nu tekeninglezen. Op zich
werkt dat net zo prettig, omdat je nu gedwongen wordt zelf na te
denken. En de tekeningen zijn duidelijk - het is weer een nieuwe
uitdaging.
Op zich zijn heel veel acties
en onderdelen weer te vergelijken met het rudder. Doublers, spar,
ribben, aftekenen, boren, cleco-en enz.
Het aftekenen gaat sneller dan
voorheen. Een goede techniek ontwikkeld en je krijgt ervaring. De
centerlines vliegen op het alu.
|

|

|
Zo ziet het er uit als je aan
het bouwen bent. De tekeningen voor je op tafel, rolmaat, pen, stift,
klemmetjes (onder €1,- bij de Gamma en errug handig) en datgene
wat je aan het bouwen bent.
De spanen die op tafel liggen
zijn van onze afval MDF plank die we eronder hebben liggen. Het
geeft een goede steun onder het werkstuk en als je naderhand de
gaten iets opboort, passen de cleco's erin zodat alles weer lekker
vlak ligt.
|
Aan het eind van een koude dag
is er weer een stuk van het vliegtuig klaar. Het ziet er wederom
goed uit, al zeggen we het zelf. Het geeft voldoening. En met de kou
is het nog wel meegevallen. Maar als het nog harder gaat vriezen,
moet er toch wel een kachel komen. Maandag
gaan we op de vliegclub een film kijken over een paar kisten die
naar Groenland gevlogen zijn. Dat moet toch ook kunnen met onze kist
als die klaar is.... of in ieder geval Ijsland..... toch? We
dromen verder.
|

|
Terug
|