Als eerste beginnen we met het
verwijderen van de labels op de onderdelen die we gaan gebruiken. De
labels zijn heel mooi als je de onderdelen moet uitzoeken, maar als
je ze eraf moet krijgen ben je toch iets minder tevreden. Het is een
prutskarweitje. Maar met wat wasbenzine en even inweken gaat het er
uiteindelijk toch met redelijk gemak af.
Met een merkstift de codering overgenomen - je kunt altijd de weg
kwijtraken en dan is een nummertje toch makkelijk. |
|

|
Als eerste hebben we een aanschuining gemaakt
voor de "doubler angle" (verstevigingsstukken in de staart).
De geleverde knipscharen uitgeprobeerd en ze werken perfect! We
mogen onze eerste echte bouwactie dus als geslaagd beschouwen.
De tweede afschuining stelt nu niks meer voor, dus daar praten we
dan ook niet meer over.
|
De centerline moet worden
aangegeven op de doubler angle en ook de positie voor de popnagels.
Toch een karwei waar je even je hoofd bij moet bijhouden. Fout
aftekenen is fout boren en dat is toch een kleine nachtmerrie. Maar
het staat allemaal duidelijk aangegeven op tekening, dus het is niet
zo heel moeilijk.
Mijn haar zit trouwens prima
op de foto ;-)
|

|

|
Nu alle posities zijn
afgetekend is het tijd om te boren. Op een klein stukje afval alu
eerst een paar proefgaatjes geboord en dat ging goed, dus we zijn
klaar voor het echte werk. Natuurlijk hebben we al een stukje
geknipt, maar boren is toch wel het echte begin. De hele kist wordt
tenslotte bij elkaar gehouden door popnagels.
Alles bij elkaar moeten we grofweg zo'n 8500 keer boren (en dus ook
poppen). Misschien is het tijd om bij de Gamma
een compressor te kopen zodat we onze pneumatische popnageltang (met
dank aan PPE) kunnen gebruiken. Maar vooralsnog gaat het wel met
de hand.
We zetten trouwens eerst alles vast met cleco's (tijdelijke
popnagels).
|
Na 5 minuten boren hebben we
de gaatjes in de spar en doubler angles zitten en de delen met 4
cleco's aan elkaar gezet.
Het begint nu echt te voelen of je een vliegtuig aan het bouwen
bent.
|

|

|
Het volgende deel is de upper
bearing. Ook hier moeten afschuiningen aan.
We hebben hier al ervaring mee, dus het aftekenen gaat voorspoedig.
We besluiten niet te knippen (het is een redelijk dik deel) maar te
zagen. Ook dit verloopt weer voorspoedig (ja, het begint een beetje
saai te worden, maar het gaat gewoon goed).
|
Vervolgens moet er een gat
geboord worden in de twee upper bearings. Hier moeten we toch even
kritiek leveren op de handleiding.
De twee delen moeten in samenstelling geboord worden (het gat moet
mooi doorlopen) en dus moeten de delen op elkaar geklemd worden. Nu
hebben we net (in de vorige stap) een mooie afschuining gemaakt, dus
er blijft vervelend weinig materiaal over om een lijmtang op te zetten...
Ons advies (we doen gewoon of we al volleerd vliegtuigbouwers zijn) is
om _eerst_ het gat te boren en dan pas de aanschuiningen te maken.
Zaterdag is het weer vliegtuigdag....to be continued
|
|