Terug

20021130 - De laatste voorbereidingen

vandaag: 6 uur - totaal: 33 uur

Vandaag staat weer in het teken van de vliegtuigbouw. Na de jaarvergadering van onze vliegclub gisterenavond en het nieuws dat de MLA waar we nu op vliegen zeer binnenkort verkocht wordt, gaan we met extra motivatie aan het werk.

Om 09:00 begonnen met het controleren van de laatste onderdelen. Om het overzicht te behouden hebben we alle onderdelen uitgezocht op nummer - alle F nummers (fuselage) bij elkaar, de T nummers (tail) enz. Dit schept toch een geruststellend overzicht in het geheel. De stelling is groot genoeg voor alle onderdelen. De grote plaatdelen liggen buiten het werkgebied op de grond.

We hebben besloten alle delen toch te behandelen met zinkchromaat ter voorkoming van oxidatie. Dit is een mooi klusje voor de rest van de bouwdagen die komen.

In het midden van de tafel, waar de twee bladen bij elkaar komen, zit nog een kleine oneffenheid. We besluiten de schuurmachine ter hand te nemen en de oneffenheid weg te werken. Aan het einde van deze schuursessie is de tafel helemaal naar tevredenheid.
Vervolgens hebben we de tafel op de goede werkhoogte ingesteld met de stelpoten en we zijn klaar voor het echte werk.

Het wordt aangeraden te beginnen met het rudder. De meeste technieken die je nodig hebt in de bouw komen hier in voor. En wie zijn wij om daar van af te wijken. Dus alle T delen apart gelegd (rudder en hoogteroer) en we zijn klaar voor de bouw.

De handleiding is duidelijk en de tekeningen spreken voor zich. Hier en daar moeten we nog even goed kijken, maar dat is onze onervarenheid. 

Voor onze volgende bouwsessie moeten we maar een paar pagina's in het voren lezen zodat we de tijd niet "verdoen" met het lezen van de handleiding.

De eerste delen van het rudder bij elkaar gezocht en professorisch op de goede positie neergelegd. Het ziet er bekend uit - dat geeft voldoening. En zo te zien past alles ook nog goed in elkaar.

De volgende keer gaan we beginnen met boren, delen op maat knippen en alles vastzetten met cleco's....

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl