Terug

20021124 - Ophalen van de kit

vandaag: 8 uur - totaal: 22 uur

Zaterdag de 23e zou de grote dag zijn, maar door omstandigheden werd dit 1 dag uitgesteld. Op zich niet zo erg want zaterdag was een perfecte dag om te vliegen.
Om 10:30 uur waren we aanwezig op vliegveld Lelystad, de thuisbasis van SkyCastle (de leverancier van de kit). Bij de hangar aangekomen was het even slikken - het is een heel groot krat en we zijn met z'n drieen. Met hulp van Erik (SkyCastle) en een onbekende aanwezige (hartelijk dank nog) hebben we het krat op de auto getild. Het past perfect. Met 3 spanbanden het geheel vastgezet en afscheid genomen van Erik. 
100 Meter verderop de eerste tussenstop gemaakt - een kopje koffie in het Martinair restaurant. Dat hebben we wel verdiend na onze eerste fysieke inspanning.
De reis verloopt voorspoedig, ook door de geringe drukte op zondag, en anderhalf uur later staat de auto met krat in onze werkplaats. 
We zijn nu met z'n drieen zonder hulp, dus de zaak moet even strategisch aangepakt worden. Als eerste de accuboor gepakt en de bovenkant van het krat losgeschroefd. Dit is toch spannend - zo lang uitgekeken naar je eigen kist en dit is het moment.
De eerste delen laten zich zien en voorzichtig beginnen we het krat van de bovenzijde uit te pakken. Sommige delen kunnen we al herkennen (geeft toch een goed gevoel) andere weten we nog niet thuis te brengen. 

Het krat is half leeg en we draaien de achterkant van het krat er ook af. Zijn de delen iets makkelijker te pakken. 
Het is nog een redelijk werk om alles uit te pakken. Er passen toch veel onderdelen in zo'n krat. En alles moet toch voorzichtig worden behandeld - het wordt je eigen vliegtuig.
Het hele krat leeggepakt en toen het krat van de auto getild. We bewaren het krat wel, om sommige delen, die we niet meteen nodig hebben, in terug te leggen.
Onze mooie, grote werktafel ligt helemaal vol met onderdelen. Het is ongelofelijk dat dit een heel vliegtuig moet worden. Alle delen, vooral het plaatmateriaal, lijken en zijn ook zo kwetsbaar terwijl het hele vliegtuig toch een robuust geheel is. 

Niet alle delen passen op de tafel. Delen van het krat zijn op de grond gelegd en dienen als uitstalplaats voor de wat grotere delen. 

Nu alle delen zijn uitgepakt en de zon onder is gegaan, is het tijd om alle delen te controleren op aanwezigheid met de bijgevoegde checklisten.
De onderdelen van het rudderkit zijn netjes voorzien van een label, de rest van de onderdelen is met de hand gemerkt, als ze al gemerkt zijn. Dit is niet met meest aantrekkelijke deel van het bouwen. Vooral niet de delen waar je eigenlijk geen idee van hebt wat ze zijn en die ook geen nummer hebben. Maar het geheel vordert gestaag en veel delen kunnen worden afgevinkt. 
Het is etenstijd - we staken de werkzaamheden. Dinsdagavond gaat het weer verder.

Terug

 

Commentaar: info@mijnvliegtuig.nl